În anul 2019, statele membre UNESCO au aprobat în unanimitate crearea Zilei Internaționale împotriva violenței și a agresiunii în școală, inclusiv a hărțuirii cibernetice, recunoscând că violența în școală, în toate formele sale, este o încălcare a drepturilor copiilor și adolescenților la educație, sănătate și bunăstare.
„În această zi, UNESCO dorește să reamintească tuturor victimelor bullying-ului că nu sunt singure. Întreaga comunitate internațională le susține și le este alături. Este timpul să punem capăt acestui flagel global pentru totdeauna. Este timpul să facem acest lucru împreună.” – se afirmă pe site-ul https://www.unesco.org/en/days/against-school-violence-and-bullying .
Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil / de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Cuvântul bullying nu are o traducere exactă în limba română, însă poate fi asociat cu termenii de intimidare, terorizare, brutalizare.
În 2020, tema acestei zile a fost „Împreună împotriva agresiunii în școală”, iar în 2021 – „Combaterea hărțuirii cibernetice și a altor forme de violență online care implică copii și tineri”. În 2022, această zi este sărbătorită sub tema „Rolul profesorilor în prevenirea și abordarea violenței și a agresiunii în școală, inclusiv a cyberbullying-ului”.
Cu ocazia acestei zile, Școala Postliceală Sanitară „Carol Davila” – în calitate de partener UNESCO – a organizat evenimentul „Cyberbullying-ul – mit sau realitate”, la care au participat cadre didactice și elevi din mai multe licee partenere.
„Ne bucurăm pentru că ați răspuns invitației noastre și suntem astăzi împreună pentru a marca Ziua Internațională împotriva violenței și a agresiunii în școală, inclusiv a hărțuirii cibernetice. Ne-am aliniat și noi calendarului UNESCO pentru că Școala Postliceală Sanitară „Carol Davila” este un promotor al sănătății, promovează educația pentru sănătate, iar sănătatea mintală, care este în strânsă corelație cu bullying-ul și cyberbullying-ul, reprezintă un aspect important pentru noi.
Aș fi putut să spun că v-am chemat azi să tragem un semnal de alarmă asupra acestui fenomen. V-am invitat aici pentru a vedea împreună cum putem să intervenim asupra acestui fenomen, cum putem să-l reducem sau chiar să-l eradicăm în școlile din București și din toată țara. Sper să plecați după această întâlnire cu niște noțiuni care să vă ajute să spuneți STOP oricărui fenomen de bullying și cyberbullying.” – a afirmat în deschidere prof. Sorina Negrei, coordonatorul și moderatorul evenimentului, Director adjunct al Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila”.
Prof. Aurelia Șova, Director al Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila”: „Violența este un fenomen serios, grav și de o amploare tot mai mare în rândul tinerilor, amplificată poate și de internet sau de rețelele de socializare pe care noi comunicăm din ce în ce mai mai mult. Mi-aș dori să reflectăm mai mult asupra comportamentelor noastre, asupra comportamentelor celor din jur, astfel încât să reușim să participăm la îmblânzirea acestui fenomen; să-l vindecăm, din păcate, nu cred că putem. Vorbim despre o „pandemie” a violenței și de foarte mulți factori care declanșează violența. Dar, dacă noi suntem informați, dacă suntem educați, vom reuși să-i educăm și pe cei din jur.”
Prof. Anca Grecu – Director al Liceului Teoretic „Dr. Mioara Mincu”: „Suntem onorați să fim alături de Școala Postliceală Sanitară „Carol Davila” la toate activitățile și evenimentele. Subiectul activității de astăzi ne interesează pe toți și mai ales pe liceenii noștri. Vă mulțumesc foarte mult pentru invitație și vă doresc mult succes!”
Prof. dr. Andreea Csolti – Director adjunct al Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila”: „Vă mulțumim pentru că ați răspuns pozitiv invitației noastre! Trebuie să recunosc că, inițial, subiectul propus – cyberbullying –ul – mi s-a părut că sună destul de științific. Dar, în realitate, mi-am dat seama că suntem tentați mulți dintre noi să facem asta prin intermediul rețelelor de socializare – fie scriem ceva mai răutăcios cuiva pe whatsapp, fie adăugăm la o postare un comentariu care nu este foarte frumos – toate acestea sunt elemente de cyberbullying. Poate că ar fi ideal să tragem un semnal de alarmă și să conștientizăm o parte din lucrurile pe care le facem în mediul online și care nu au un impact pozitiv asupra prietenilor, fie ei doar din mediul virtual.”
Prof. Zelinda Bezeriță le-a propus invitaților o dezbatere pe tema cyberbullying-ului, în încercarea de a demonta anumite mituri referitoare la acest subiect.
„Bullyingul și cyberbullyingul devin evenimente cu potențial traumatic, prejudiciante, în mod clar nu sunt o parte normală a copilăriei și putem spera că oamenii nu o vor trata ca atare. Acestea nu dispar odată cu absolvirea liceului; din păcate, pot fi întâlnite și la facultate și la locul de muncă.
Accesul la mediul online este inevitabil, însă găsirea unui echilibru între viața online și offline, comunicarea deschisă cu părinții – pot reprezenta modalități prin care să prevenim situațiile cauzate de cyberbullying.”
Conform legii române, bullying-ul (sau violența psihologică) poate fi definit astfel: „Violența psihologică – bullying este acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, în mod constant și repetat, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, care pot fi legate de apartenența la o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acțiune sau serie de acțiuni, comportamente ce se desfășoară în unitățile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale.”
Sinonimele bullying-ului mai pot fi: comportament agresiv”, „comportament ostil”, „hărțuire”, „terorizare”, „umilire”, „brutalizare”, „intimidare”, „luare în derâdere”, „lovire”, „ignorare”, „excludere”, „marginalizare”.
Cum identificăm cyberbullying-ul? Termenul a fost propus de Bill Belsey. Sinonime –electronic bullying, online bullying, hărțuire online, agresivitate online.
Cyberbullying-ul: comportament de bullying mediat de tehnologie, care se produce prin intermediul social media, prin mesaje text, e-mail sau orice altă platformă online prin care interacționează elevii. Este vorba despre un comportament repetat cu scopul de a-i speria, înfuria sau umili pe cei vizați. Printre exemple se numără: răspândirea minciunilor sau postarea de fotografii jenante ale cuiva pe rețelele de socializare; transmiterea de mesaje supărătoare sau de amenințări prin platformele de schimb de mesaje; copierea identității unei persoane și transmiterea în numele acesteia de mesaje răuvoitoare cuiva. Agresiunea de tip bullying față-în-față și cea în mediul online se pot petrece concomitent. Dar cyberbullying lasă amprente digitale, înregistrări care se pot dovedi utile și care pot oferi dovezile necesare pentru a putea pune capăt agresiunii.
„Cyberbullying-ul este o formă deosebit de dăunătoare de bullying, care se diferențiază prin viteza de propagare a informațiilor negative și posibilitățile limitate ale victimei de a controla situația. Agresorul poate avea în mediul online următoarele comportamente:
trimite mesaje răutăcioase sau amenințătoare în mod repetat, uneori sub identitate falsă; are intenția clară de a produce suferință și intenția de a afecta reputația victimei; răspândește zvonuri, mesaje de discreditare sau secrete neplăcute; începe discuții online în care persoanele sunt manipulate; trimite mai departe fotografii compromițătoare fără acordul persoanei.”
În România, peste 100.000 de copii și adolescenți sună anual la 116 111, iar zeci de mii de cazuri în care viața copiilor a fost pusă in pericol și-au găsit rezolvarea la doar un apel distanță. Copiii şi adolescenţii apelează numărul de telefon 116 111 pentru a-şi exprima temerile, pentru a vorbi despre aspectele care îi afectează în mod direct şi, cel mai important, pentru a primi ajutor în caz de urgenţă.
Violența online, inclusiv hărțuirea cibernetică, are un efect negativ asupra rezultatelor școlare, sănătății mintale și calității vieții elevilor. Copiii care sunt frecvent hărțuiți este foarte probabil să se simtă de trei ori mai excluși din cercurile lor. Ei au de două ori mai multe șanse să rateze școala și au o tendință mai mare de a părăsi sistemul de învăţământ.
Această zi face apel la conștientizarea violenței online și a hărțuirii cibernetice, a consecințelor acesteia și a necesității de a-i pune capăt. Această zi atrage atenția elevilor, părinților, membrilor comunității educaționale, autorităților, inclusiv partenerilor din industria tehnologică să ia parte la prevenirea violenței online pentru siguranța și bunăstarea copiilor și tinerilor.
Cyberbullying-ul la nivel global
1 din 2 copii cu vârsta cuprinsă între 11-18 ani chestionați în 11 țări europene, 6 din 10 copii cu vârsta cuprinsă între 13-17 ani din SUA și 1 din 3 elevi de școală primară și gimnazială chestionați în Africa de Sud au raportat că au fost hărțuiţi cibernetic. În SUA, profesorii raportează bullying cibernetic ca preocuparea lor nr. 1 în sălile de clasă, potrivit UNESCO.
Pandemia de COVID-19 a dus la o creștere a hărțuirii cibernetice.
La nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul. În 2019, a fost adoptată o lege împotriva bullying-ului. Cu toate acestea, 1 din 4 copii din școlile românești este victimă a bullying-ului, în mod repetat.
Copiii implicați în mod direct în episoade de cyberbullying manifestă: furie, teamă, frustrare, teama de a mai avea încredere în ceilalți, tristețe, anxietate, depresie, dificultăți de somn, dificultăți de alimentație, diminuarea resurselor cognitive pentru învățare, chiar transformarea comportamentului violent în cea mai frecvent folosită strategie de rezolvare a problemelor.
Soluții practice – elevi:
Cereți permisiunea înainte de a posta fotografii;
Creați parole complexe și nu le dezvăluiţi;
Respectaţi-vă prietenii virtuali aşa cum respectaţi prietenii reali;
Evitați să trimiteți fotografii, video, în care apăreți în situații compromițătoare, există riscul de a fi „expuşi”;
Nu vă „răzbunaţi” replicând în acelaşi mod cu cel care vă incomodează;
Acţionaţi cu prudenţă când navigaţi pe internet, la fel cum procedaţi şi în societate;
Nu deschideţi bannerele care promit câştiguri imediate.
Metode prin care poate fi evitată hărțuirea virtuală și primii pași pentru a rezolva această problemă:
Elevii trebuie încurajați să ceară urgent ajutorul unui adult, fie că este vorba de părinte sau profesor, încă de la cel mai mic semn de cyberbullying;
Ignorarea celui care tachinează – victima să se comporte ca şi cum celălalt este invizibil şi să acţioneze ca şi cum nimic nu i s-ar fi întâmplat.
Orice semn care indică modificări ale stării psihologice cum ar fi depresia, anxietatea socială, izolarea, stimă de sine scăzută, reacții negative și stres în privința utilizării dispozitivelor ar trebui verificat.
În cazul în care a fost victima unui cyberbullying, victima trebuie să salveze dovada în cazul unei confruntări cu agresorul.
De asemenea, este indicat să blocheze agresorul pe rețelele de socializare, să schimbe parolele sau chiar numărul de telefon.
Daca observi un caz de cyberbully, ia atitudine! Victima are nevoie de aliați, iar uneori este de ajutor chiar și o simplă susținere a celui atacat.
Doamna Gianina Georgescu, Inspector pentru învățământ particular și alternative educaționale, ne-a onorat cu prezența la eveniment: „Invitația Școlii Postliceale Sanitare ,,Carol Davila” la evenimentul organizat cu ocazia Zilei Internaționale împotriva violenței și a agresiunii în școală, inclusiv a hărțuirii cibernetice, la care au participat liceeni din învățământul preuniversitar de stat și particular, a fost o onoare pentru mine.
În era vitezei, există şi un alt tip de bullying: cyberbullying. Aceasta pare a fi cea mai răspândită formă de bullying, ţinând cont de puterea pe care social-media o deţine în ultimii ani. Prin intermediul reţelelor de socializare, bullying-ul devine mai rapid, mai cunoscut şi mai puternic. Manipularea, controlul, intimidarea, umilirea şi stricarea imaginii publice sunt doar câteva dintre scopurile cyberbullying-ului. Nu uitați: când aveți nevoie este indicat să cereți ajutor oamenilor calificați, care vă pot ajuta să depășiți momentele dificile. De asemenea, înainte să râdeți de un coleg, gândiți-vă de două ori și învățați să apreciați adevăratele valori.”
Liceenii au aflat mai multe informații despre școala noastră din prezentarea susținută de doamna prof. Alina Grecu, Șef Catedra Științe Socio-Umane.
De asemenea, au avut ocazia să își testeze cunoștințele prin participarea la concursul organizat special cu ocazia acestei zile și denumit „Igiena mintală”. Responsabili au fost prof. Arina Cristea – Șef Catedra Farmacie – Balneofiziokinetoterapie, prof. Cristina Costache și prof. Anca Mihai. Liceenii care au răspuns corect la întrebările noastre au fost apreciați și premiați! Felicitări tuturor!
În pauza evenimentului, invitații noștri au participat la demonstrații practice specifice celor trei calificări profesionale – asistent medical generalist, asistent medical de farmacie și asistent medical de balneofiziokinetoterapie și recuperare. Echipele noastre au fost formate din elevi voluntari și profesori de specialitate: prof. Elena Păduraru, prof. Arina Cristea, prof. Anca Mihai, prof. Cristina Costache, prof. Mariana Bărăscu și prof. Roxana Rădulescu.
Mulțumim invitaților noștri care ne-au onorat cu prezența și ne-au fost alături, conducerii Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila” și Liceului Teoretic „Dr. Mioara Mincu”, echipei de organizare, cadrelor didactice și elevilor voluntari care s-au implicat în buna desfășurare a acestui eveniment!
text și foto: prof. Raluca Brad
surse: https://www.unesco.org/en/days/against-school-violence-and-bullying; http://stiri.tvr.ro/4-noiembrie–ziua-interna–ionala-impotriva-violen–ei–i-bullyingului-in–coala–inclusiv-a-har–uirii-cibernetice–100-000-de-copii–i-adolescen–i-romani-suna-anual-la-116-111_893931.html#view