Utilizarea tehnologiei digitale în domeniul sănătății a transformat modul în care folosim datele și informațiile despre sănătate. Mai ales în lumina pandemiei COVID-19, asistența medicală a devenit mult mai bazată pe date.
Paul De Raeve, secretar general al Federației Europene a Asociațiilor de Asistenți Medicali, consideră că digitalizarea serviciilor de sănătate este foarte importantă pentru creșterea standardelor de îngrijire pentru pacienți.
Promisiunea transformării digitale în cadrul sănătății și a serviciilor de îngrijire creează speranțe și așteptări. Cetățenii / pacienții din UE așteaptă să aibă acces la datele lor de sănătate – oricând și oriunde – încercând să devină astfel mai implicați în gestionarea propriei stări de sănătate.
Confruntându-se cu provocările legate de complexitatea îngrijirilor, asistenții medicali necesită acces în timp util la date de sănătate exacte și relevante, pentru a organiza mai bine continuitatea îngrijirilor și pentru a avea rezultate mai bune în urma aplicării intervențiilor.
Din păcate, capacitatea de a accesa și de a partaja date legate de sănătate nu se întâmplă încă. Deși au fost luate unele inițiative pentru a face progrese, există anumite bariere.
Valoarea inovației digitale constă în aducerea de beneficii pentru cetățeni, pacienți și sistemele de sănătate, însă totul va depinde de încredere. Datele referitoare la sănătate, date colectate de profesioniștii din domeniul medical din prima linie, trebuie să fie integrate cu Dosarul electronic de sănătate al UE (EHR – Electronic Health Record) pentru a spori continuitatea serviciilor medicale și îngrijirea integrată. Inovația în sănătate ar trebui să vină în ajutorul pacienților și al asistenților medicali de primă linie, trecând la un sistem de îngrijire integrat bazat pe pacient / cetățean proactiv. Trebuie să ne asigurăm că instrumentele tehnologiei informației și comunicațiilor (ITC) și revoluția datelor sprijină și facilitează trecerea către un sistem de îngrijire și de sănătate rezistent și sprijină asistenții medicali să ofere îngrijire de înaltă calitate și sigură.
Nevoia pacienților și a cetățenilor de a-și putea accesa propriile date de sănătate devine o prioritate importantă la nivelul UE, cu toate acestea, este esențial ca astfel de instrumente să răspundă nevoilor reale și să le faciliteze munca de zi cu zi a celor care activează în domeniul sănătății.
Promovarea interoperabilității sectorului medical
În practica lor zilnică, asistenții medicali pot beneficia de un acces mai mare la informații și de un sprijin constant pentru analiza datelor complexe. Continuitatea informațiilor are potențialul de a sprijini integrarea asistenței medicale, alături de calitatea și siguranța acesteia. Atunci când asistenții medicali își planifică îngrijirile, revizuiesc medicamentele și se gândesc la intervențiile clinice, interoperabilitatea poate sprijini practicile de îngrijire și reduce semnificativ erorile, cu condiția ca datele despre sănătate și, în special, EHR, să susțină fluxul de lucru al asistenților medicali.
De asemenea, este importantă instruirea constantă pentru fiecare profesionist din domeniul sănătății, atunci când vorbim despre digitalizarea sectorului medical. Având în vedere că sarcina principală a asistenților medicali este îngrijirea directă a pacientului, există o implicare umană care nu poate fi înlocuită cu nimic altceva – nici măcar cu cea mai avansată tehnologie. Dar, un EHR robust va spori și completa abilitățile asistenților medicali de a-și îndeplini sarcinile. Probabil și, în principiu, un EHR interoperabil, bine conceput și implementat, are potențialul de a ajuta cadrele medicale de primă și de a reduce o parte din sarcinile lor de muncă. Asistenții medicali fac parte integrantă din proiectarea, dezvoltarea și implementarea tehnologiilor informaționale în domeniul sănătății.
Proiectele UE, precumSmart4Health (S4H) și InteropEHRate (IEHR), formează o bază bună pentru crearea digitalizării sectorului asistenței medicale. Crearea de spații comune de date și mecanisme adecvate de partajare a datelor ar permite cetățenilor, pacienților, profesioniștilor din domeniul sănătății și cercetătorilor să acceseze date nepersonalizate din mai multe țări, grupate în diferite sectoare cheie.
Dezvoltarea unei platforme de date privind sănătatea la nivelul UE poate deschide calea pentru implementarea completă a soluțiilor și serviciilor centrate pe cetățean pe o piață unică digitală. Impactul așteptat este de a permite cetățeanului să își folosească propriile date de sănătate și de a alege cu cine să le împărtășească. Pe măsură ce avansăm în co-proiectarea spațiului de date din domeniul sănătății al UE, implicarea utilizatorului final trebuie să fie centrală pe tot parcursul procesului de proiectare a EHR și a instrumentelor digitale de sănătate pentru a simplifica activitatea profesioniștilor din domeniul sănătății în scopul final de a îmbunătăți rezultatele în materie de sănătate.
sursa: https://www.openaccessgovernment.org/digital-transformation-of-healthcare-for-the-patient/117302/
prof. Raluca Brad