„Nu tăia aripile unui copil cu regulile tale absurde de adult! O imagine care mi-a ajuns în adâncul inimii… și de care mi-am adus aminte participând la acest proiect. Și eu am abandonat o facultate și acest lucru este cel mai mare regret al meu”.

Acestea sunt gândurile pe care ni le-a împărtășit eleva Irina Șoimeanu din clasa I F, participantă la proiectul „Arta fotografică în domeniul științelor”, desfășurat în cadrul programului Erasmus+, pe platforma eTwinning.net, în perioada 14.11.2021 – 7.08.2022.

„Al doilea lucru care m-a motivat – afirmă Irina – a fost faptul că sunt mamă și îmi doresc ca nici copilul meu să nu renunțe vreodată la școală. Vreau să le arăt tuturor copiilor cât de importantă, frumoasă și benefică este școala! Vă mulțumesc pentru că mi-ați dat ocazia să particip!”

„Totul a pornit de la invitația din partea fondatorului proiectului „Arta fotografică în domeniul științelor”, adresată mai multor profesori din învățământul preuniversitar, de a deveni parte din această inițiativă”, afirmă doamna prof. de instruire practică Mihaela – Corina Bucur, coordonatoarea proiectului, continuând: „De la bun început, l-am privit ca pe un proiect instructiv, interesant și ca pe o oportunitate pentru elevii școlii noastre de a realiza activități creative, atractive și captivante, așa că, după ce am primit acceptul conducerii școlii, am răspuns pozitiv. Inițial a fost doar ideea însoțită de multe întrebări: Voi reuși să fac loc acestui proiect în programul meu deja foarte încărcat? Vor fi colegii profesori atrași de idee? Vor fi elevii dispuși să colaboreze și să se implice? Dar, m-am înarmat cu unul dintre citatele mele favorite, din concepția filosofului chinez Lao Tse: „O călătorie de mii de mile începe cu un singur pas.”; și, astfel, am pornit la drum cu multă încredere. Elevii s-au alăturat rând pe rând, iar acum avem deja peste 50 de elevi de la calificarea asistent medical generalist, din toți anii de studiu, implicați cu entuziasm în proiect, care ne-au uimit prin creativitate, pricepere, imaginație, ingeniozitate, iar ușile încă sunt deschise, inclusiv pentru elevii de la celelalte calificări, pentru că mai avem două activități creative pentru ei până în luna martie, având ca scop promovarea atracției față de școală și combaterea abandonului școlar; primele două activități au fost: conceperea de logo-uri cu această idee și crearea unor aranjamente estetice în școală, având în centru mesajul: „We love school”.

Elevii participanți au răspuns cu bucurie provocării de a ne împărtăși ce înseamnă pentru ei acest proiect:

Pentru Loredana Craiu (clasa 1 I), reprezintă „amintirea copilăriei, iar lucrul în echipă – creativitate, curaj, provocare, multă culoare, socializare și chiar formarea unor noi prietenii; școala are un rol foarte important în dezvoltarea noastră în societate, este locul unde ne formăm caracterul, ne descoperim personalitatea, unde ne petrecem cei mai frumoși ani plini de amintiri și de experiențe frumoase, care rămân veșnic în sufletul nostru și unde învățăm foarte multe lucruri; este cea mai importantă etapă din viața noastră, care ne pregătește pentru a putea face față și a trece cu bine peste diferite situații; este trist ca un copil să nu aibă acces la scoală, deoarece el va fi expus riscului de a eșua în viață; sperăm ca prin acest mesaj – „We love school” – cât mai mulți copii să se întoarcă la școală”.

Și pentru Adriana Stănescu (clasa 1 I), este „o întoarcere în copilărie, atunci când visurile păreau mari”. Iubind școala, a ajuns să dea contur puțin câte puțin acestor dorințe, începând cu momentul în care a devenit elevă la Școala Postliceală Sanitară „Carol Davila”, unde a descoperit „noi idei, abilități și chiar a format prietenii”, după cum afirmă.

Tot despre prietenie, dar și despre „colaborare, creativitate, culoare, având un rol determinant în evoluția personală a fiecărui elev și student”, amintește și Ioana Amorțitu (Damian) – clasa 1 I. Culoarea și prietenia sunt elementele pe care le vede și Camelia – Daniela Manole (clasa I E), alături de „provocare, conlucrare, inspirație și proporție; munca în echipă favorizează realizarea unei lucrări estetice unitare, chiar dacă a luat naștere din viziuni diferite, proiectul devenind astfel – în viziunea Cameliei – un simbol al prieteniei, al spiritului ludic și al triumfului echipei asupra provocărilor întâlnite”, iar pentru Daniela – Luminița Enache (clasa 1 I), constituie… „o inimă sănătoasă (acesta fiind punctul de plecare al unuia dintre aranjamentele estetice) și regăsirea în calitate de colegi”.

Maria – Magdalena Nicolae (clasa 2 H) percepe proiectul în trei termeni: „(1) conștientizare – a faptului că mulți elevi renunță la școală și că au nevoie de ajutor și susținere; (2) apropiere – fiind o mare plăcere întâlnirea cu colegii, ca să lucrăm toți pentru același scop, să ne ajutăm unii pe alții; (3) creativitate – de care este nevoie din partea tuturor pentru a realiza acest proiect, care sperăm că va ajuta elevii să dea tot ce au mai bun și să nu renunțe niciodată în viață”.

Ideea conștientizării este prezentă și în afirmația elevei Selin – Stela Cekin (clasa I G), pe care proiectul a condus-o spre „evoluție, care este despre conștientizare, responsabilitate, asumare și maturizare spirituală”.

Pentru Ion Sergiu Gavriliță Crețu (clasa I F), proiectul constituie „un pas mic, dar important în procesul de conștientizare a beneficiilor școlii pentru cei vulnerabili în fața abandonului și un plus de bucurie personală”. Tot ca „un pas mic spre un lucru mare” este viziunea despre proiect a Nicoletei Dulgheru (Pricop) – clasa 1 I – și anume: „susținerea și educarea copiilor”.

În aceeași idee, Luiza – Diana Codreanu (clasa 1 I)  consideră important „să ne menținem echilibrul în tot ceea ce facem, să fim atenți la urmările deciziilor noastre deoarece, dacă renunțăm la școală, renunțăm la educație, creativitate și, într-o oarecare măsură, la stima de sine; este important să ne continuăm studiile, să nu renunțăm ușor, chiar dacă întâmpinăm probleme; implicarea schimbă multe, iar cu ajutor și susținere poți transforma totul în bine, dacă pui suflet și pasiune”.

Legătura dintre implicare și schimbare este susținută și de Filip Jeanina (clasa I G), care și-a dorit ca prin implicarea în proiect să producă o schimbare, „dat fiind că implicarea înseamnă schimbare”.

Exprimarea creativității este un element des întâlnit în afirmațiile elevilor participanți: Irina-Beatrice Dermengi (clasa 2 H) vede proiectul ca pe „o expunere a celor mai mici idei în artă, ajutorul oferit în echipă pentru exprimarea și susținerea ideilor și punerea la încercare a creativității și originalității fiecărei persoane”, iar clasa 3 H are, de asemenea, percepția „liberei exprimări, a creativității, a lucrului în echipă și o șansă de a arăta altor elevi că școala poate fi folositoare și distractivă”.

Farmecul muncii în echipă este subliniat și de Ramona Boșoroagă (Moroi) (clasa 1 I), farmec asociat cu „conturarea unor idei, aplicarea lor, solidaritate și obiectivul de a transmite la final idei frumoase și motivaționale, creând un sentiment unic, ce oferă o stare de bine, o satisfacție interioară plăcută; sperăm ca prin creațiile noastre – spune Ramona – pe lângă mesajul transmis – „We Love School” – să aducem și câteva zâmbete în sufletele celor care le vor privi”.

Tot echipa este adusă în prim plan și de către Ruxandra Ursuleasa (Simion) – clasa 1 I, care susține că „cele mai frumoase lucruri în viață sunt oamenii, locurile și amintirile; implicarea în acest proiect este nu doar rațională, ci și emoțională. Echipa din care faci parte este cea care transmite mesajul mai departe – afirmă Ruxandra.

Au fost emoții, momente, zâmbete, creativitate, iar oamenii leagă prietenii atunci când au un obiectiv comun. Important este ca mesajul nostru să meargă mai departe: „WE LOVE SCHOOL”. Acest mesaj reprezintă pentru Cristina Constantinescu (clasa 1 I) încurajarea de care avea nevoie și o plăcere de a face parte din proiect, care „înseamnă folosirea abilităților, curaj, prietenie, creativitate, dar și descoperirea punctelor forte ale tuturor membrilor echipei, așadar un cumul de cunoștințe, cu scopul atingerii de rezultate”.

Anca – Valentina Pogonaru (clasa I G) consideră că, „indiferent de vârstă, nu este prea târziu pentru a învăța lucruri noi și a-ți depăși limitele”, completându-și ideea cu mesajul: „Profesorii încurajează mințile să gândească, mâinile să creeze și inimile să iubească”.

Alte două eleve își rezumă și ele percepția asupra proiectului în astfel de mesaje: Andreea V. (clasa 2 K): „Iubește educația și te vei iubi pe tine” și Iulia M. (clasa 2 K): „Educația este viața însăși… nu doar pregătirea pentru viață!”, iar clasa I E a ales afirmația Malalei Yousafzai, care a primit Premiul Nobel pentru Pace în anul 2014, cunoscută fiind pentru lupta împotriva asupririi copiilor și tinerilor și pentru dreptul tuturor copiilor la educație: „One child, one teacher, one book, one pen can change the world”.

Doamna prof. de biologie Eugenia Petrescu, unul dintre oamenii cheie implicați, pledează vădit însuflețită de spiritul pozitiv al elevilor și al creațiilor lor: „Proiectul ne-a dat ocazia să stimulăm creativitatea elevilor noștri, în scopul transmiterii unor mesaje pozitive și încurajatoare legate de importanța participării la cursuri, mesaje care să atingă inimile nu doar elevilor școlii noastre, dar și elevilor din toată lumea. Școala este un loc prietenos pentru toți, totul ține de felul cum o privim și o abordăm. Materii care li se par unor elevi mai dificile la început, ca de exemplu biochimia pentru elevii mei, pot fi văzute cu alți ochi de către cei care urmează să le parcurgă. Materiale didactice, precum un mulaj ilustrând corpul omenesc și organele, o planșă colorată, microscopul, eprubetele și, în general, sticlăria de laborator, își au frumusețea lor, care ne îndeamnă să lucram cu ele; totul constă în felul cum sunt privite.

Apelând la stimularea abilităților din domeniul artelor vizuale, mai mult decât ar face într-o oră obișnuită de curs prin alcătuirea unei scheme a unui organ, de exemplu, elevii au realizat un logo al proiectului și un aranjament floral cu mesaje care să transmită dragostea față de școală. Ei au lucrat atât individual, ceea ce le-a dat ocazia să-și pună în valoare imaginația proprie și abilitățile, cât și în echipă. Am fost plăcut surprinsă atunci când unul dintre elevii mei, la sfârșitul orei de Anatomia și fiziologia omului, mi-a arătat un model de logo inspirat chiar din lecția predată și din schema efectuată la clasă. Am constatat cu surprindere integrarea unor formule organice stilizate în materialele realizate de către elevi. Aranjamentul floral cu mesajul ,,I LOVE SCHOOL” a permis munca în echipă, cu tot ce presupune acest mod de organizare a activității, respectiv coordonarea activității de către un membru al echipei, împărțirea sarcinilor în funcție de abilitățile și priceperea fiecăruia. Astfel, elevii din anul 1 au avut o mai bună ocazie de a se cunoaște mai bine, iar eu i-am urmărit cu plăcere cum construiesc aranjamentul. La sfârșitul activității, am admirat cu toții explozia de culori a florilor și lucrurile minunate care au ieșit din mâinile elevilor mei, am făcut poze împreună și ne-am bucurat cu toții.”

Așadar, avem o ofertă pentru toți elevii noștri, suntem dascăli și oferim aripi către zborul imaginației, al creativității și către descoperirea de sine!

 

prof. Mihaela – Corina BUCUR

 

foto: Gelu Tiberius Bulachi (clasa 2 K)

 

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Afișări articol: 317

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Unica școală din România membră European Nuring Module din 1999

Ghidul Școlii – 2022

Portalul Mobilitatii Europene

Alte știri de interes