Interviu realizat de Ramona BRANDRABUR

Cu o cariera de 36 de ani, plina de provocari, in domeniul chirurgiei, in medicina sportiva, apoi in domeniul ortopediei si al medicinii de urgenta, la Spitalul Clinic CF Nr. 2, unde a urcat treapta cu treapta, din anul 2010 ocupand functia de Director de Ingrijiri, domnul Adrian Pop coordoneaza stagiile practice ale elevilor claselor de Balneofiziokinetoterapie si Recuperare desfasurate in acest spital. Absolvent al Liceului Sanitar „Pitar Mos” in 1979, a practicat profesia de asistent medical inca de cum a iesit de pe bancile scolii, avand sansa de a face parte pentru 3 ani din echipa renumitului medic urolog Prof. Univ. Dr. Eugen Proca, cel care a efectuat primele transplanturi renale din Romania, in Spitalul „Fundeni”. Mai bine de 10 ani a lucrat apoi in medicina sportiva ca asistent medical al loturilor olimpice (canotaj feminin, atletism si hochei). In perioada 1992-1995 a urmat cursurile Scolii Postliceale Sanitare Fundeni, conform noilor cerinte legislative, dupa care s-a inscris la Facultatea de Medicinasi Farmacie din Universitatea Bucuresti, dar a urmat numai 3 ani. S-a reorientat catre studii economice, absolvind cursurile Facultatii de Management si Marketing in cadrul Universitatii Romano-Americane.

Domnule Adrian Pop, sunteti de trei ani  si profesor al scolii noastre, coordonand programul de pregatire practica a elevilor nostri in sectiile de profil BFKT in Spitalul Clinic CF2. Considerati activitatea didactica o noua provocare?

Eu am pus multa pasiune in aceasta profesie, de asistent medical, inca din primele mele zile de practica si mi-ar placea sa impartasesc si altora experienta mea. De aceea, de la o vreme, am simtit dorinta sa ma implic si in activitatea didactica careia vreau sa ii dedic tot mai mult timp in viitor. Am urmat modulul de pedagogie si acum sunt inscris la un Curs Master de Cercetare Educationala Biomedicala, in cadrul Facultatii de Medicina Veterinara.

Cum se desfasoara efectiv aceste stagii de practica, pe care bobocii abia le asteapta?

Primul pas dupa incheierea contractului de parteneriat dintre scoalasi spital este acela de organizare a elevilor selectati de scoala de a participa la stagiile practice in spitalul nostru, conform programului curricular. Pentru elevi, prima zi a stagiului incepe cu intalnirea cu medicul sef al departamentului de infectii nozocomiale si reprezentantul de la protectia muncii, pentru un instructaj care ii pune in tema cu specificul organizarii activitatii in sectiile din spital si cu rigorile de lucru. Pe urma sunt repartizati in grupuri mai mici, in program de dimineata sau dupa-amiaza, in diferite sectii. Elevii din anii I si II merg si in alte sectii ale spitalului, nu doar in cele de specialitate (Medicina Interna, Endocrinologie). Cei din anul II si III efectueaza stagiul practic in sectii de specialitate (Recuperare Medicala, Fizioterapie si Balneologie, Ortopedie-Traumatologie, Neurologie).

Va rugam sa punctati obiectivele pe care elevii nostri trebuie sa le urmareasca in programul de pregatire practica.

Practica in spital trebuie sa fie o concretizare a ceea ce ei invata in scoala, care nu trebuie neglijat. Pentru inceput, cei din anul I trebuie sa puna in practica ceea ce li s-a predat la cursurile de tehnica de ingrijire a pacientului, exact dupa cerintele prevazute in curriculum. Incepand de la lucrurile de baza: supravegherea pacientului, masurarea functiilor vitale (tensiune, temperatura etc.) pregatirea corecta a patului pacientului sau pregatirea salonului pentru vizita, si pana la deprinderea si insusirea activitatilor specifice Kinetoterapiei (masaj, kinetoterapie, electroterapie, fototerapie etc.), toate cu acordul pacientului si sub supravegherea directa a unui asistent medical din spital. Ei participa la vizita medicala, completeaza fisele pacientilor, fac studii de caz. Integrarea in echipa de ingrijire este de asemenea unul dintre obiectivele foarte importante, care nu trebuie neglijat.

Este bine stiut ca spitalele de stat se confrunta cu deficit de personal, asadar, cum priviti prezenta elevilor in practica din aceasta perspectiva?

Sunt sectii unde sunt putini asistenti medicali si extrem de incarcati, de aceea prezenta elevilor este binevenita. Este un ajutor reciproc. Ei pot veni in sprijinul personalului medical al spitalului efectuand anumite operatiuni simple, de exemplu duc analizele la laborator, insotesc pacientul la radiologie sau intr-o alta sectie, pentru analize si altele. Invata astfel care sunt circuitele intr-un spital, unde sunt sectiile, se relationeaza cu personalul, cu pacientii. Chiar si daca stau de vorba cu pacientii, au foarte multe de invatat, iar pentru pacient e benefic sa vada ca personalul medical este preocupat de starea lui.

Elevii trebuie sa fie constienti ca in aceste stagii de practica pot acumula extrem de multa experienta, insa e nevoie de dorinta de implicare din partea lor. Ei invata, iar noi (spitalul) suntem o sursa de ajutor pentru ei si chiar viitorii angajatori, pentru cei care dau dovada ca se pot integra in echipa medicala. Chiar avem fosti absolventi ai scolii pe care i-am angajat sau urmeaza sa ii angajam.

Care sunt criteriile dupa care ei vor evaluati la finalul perioadei de practica?

Sunt mai multe aspecte pe care le urmarim in evaluare, alaturi de modul in care ei deprind efectuarea unor tehnici, prin punerea in practica a cunostintelor lor teoretice acumulate in scoala. Pe de o parte urmarim modul de relationare a lor in cadrul echipei. Trebuie sa ai respect fata de colegi, mai ales de fata cu pacientii, si bineinteles fata de asistentii medicali, de asistentul sef, de medici. Prezenta, atat la cursurile de teorie, cat si in stagiile de practica, este de asemenea un aspect esential. Punctualitatea este o alta problema careia ii dam importanta. Un alt lucru absolut necesar astazi este sa fie capabili sa foloseasca programele pe calculator. Ei trebuie sa aiba preocuparea de a acumula cunostintele de baza in domeniul IT, de la aranjarea in pagina a unui text pana la utilizarea unor programe mai complexe. Astazi calculatorul a devenit indispensabil, inclusiv in profesia de asistent medical. Toate acestea le usureaza, dupa absolvire, ocuparea unui post.

Spuneti-ne care considerati dumneavoastra ca sunt cele mai bune optiuni de angajare dupa absolvire?

Posibilitati de practicare a profesiei in calificarea pentru care s-au pregatit existasi sunt multiple. Ei pot prinsi atat in zona medicala a spitalelor publice cat si in zona privata. La noi in spital in acest moment situatia este destul de delicata in acest sens. Desi e foarte mare nevoie de cadre medicale specializate BFKT, in acest moment posturile sunt blocate si depindem intru-totul de Ministerul Sanatatii. Ne dorim insa sa infiintam un centru de recuperare, si avem un proiect in acest sens, iar acesta ar crea multe posturi pentru asistentii medicali cu calificarea balneofiziokinetoterapie si recuperare.

In zona privata, insa, situatia este diferita, pentru ca sunt multe unitati noi care se deschid si au nevoie de personal calificat bine pregatit. Medicina sportiva este iarasi o alternativa foarte buna. La momentul actual nevoia de specialisti in acest domeniu este foarte mare. De asemenea, statiunile turistice balneoclimaterice si de recuperare reprezinta o oportunitate foarte buna, in optiunea mea. Sfatul meu este sa fructicați la maxim aceste perioade de practica din timpul scolii, pentru a invata, dar si pentru a va deschide porti spre angajare, întrucat spitalul in care faci practica este un potential angajator!

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Afișări articol: 844

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Unica școală din România membră European Nuring Module din 1999

Ghidul Școlii – 2022

Portalul Mobilitatii Europene

Alte știri de interes