În centrul oricărui sistem medical orientat spre calitate, trebuie să stea siguranţa pacientului.
În 2004 a fost înfiinţată „Alianţa Internaţională pentru Siguranţa Pacientului” inişiată de OMS – Organizaţia Mondială a Sănătăţii.
OMS are ca obiectiv prioritar (pe plan internaţional) stabilirea soluţiilor optime de tratament medical şi o clasificare a greşelilor din sistemul medical, greşeli care afectează siguranţa pacientului.
Să înţelegem şi să învaţăm din erori.
Studiile Harvard arată că:
– 4% din pacienţi au o anumita suferinţă în spital cauzată de o eroare
– 70% din pacienţi dobândesc boli suplimentare
– 14% din incidente conduc la moarte
Strategia pentru ridicarea calităţii siguranţei pacientului include:
– prevenirea erorilor
– modalităţi de a le face vizibile
– eliminarea efectelor atunci cănd se întămplă
– creşterea calităţii presupune anticiparea greşelilor, identificarea factorilor care ne ajută să le descoperim.
Prof. Olaru Eugenia