Universitatea de Ştiinţe Aplicate VIVES – Facultatea de Nursing din Kortrijk și Roeselare – Belgia, partener al Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila”, a organizat evenimentul Săptămâna Internaţională – Diversitate în îngrijiri (Diversity in Care), în perioada 18 – 22 octombrie 2021.
Alături de reprezentanţi ai unor importante universităţi din întreaga lume, elevi ai școlii noastre au luat parte la o serie de prezentări şi workshop-uri. Iată o parte din impresiile lor:
„În această perioadă plină de încercări pentru noi toți, Săptămâna Internațională găzduită de cei de la Universitatea VIVES, a reprezentat o „gură de aer proaspăt” pentru participanți.
Consider că abordarea evenimentului a fost una adaptată contextului pandemic. Atât sesiunile generale online, cât și sesiunile restrânse de grup, ne-au ajutat să ne simțim cu adevărat parte din eveniment. Faptul că temele dezbătute au avut la bază cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă, ne-a determinat să înțelegem mai bine că fiecare dintre noi poate contribui în mod pozitiv, de-a lungul vieții, la îmbunătățirea condițiilor de mediu, a stilului de viață, a confortului colectiv și nu numai.
O sesiune, care mi-a atras atenția în mod special, a fost prezentată de unul dintre membrii B-FAST (Belgian First Aid and Support Team). Lectorul Matthijs Samyn a pus în evidență, pe parcursul prezentării, importanța factorului uman în caz de dezastru natural. Ca subiect de discuție s-a prezentat intervenția organizației B-FAST în Philipine, în urma catastrofei produse de taifunul Haiyan, în anul 2013.
Principalele Obiective de Dezvoltare Durabilă avute în vedere, de-lungul prezentării, au fost: 1. fară sărăcie, 2. zero foamete, 3. sănătate și bunăstare, 6. apă curată, 17. parteneriate pentru realizarea obiectivelor.
Intervenția de prim-ajutor a celor de la B-FAST a ajuns în acele momente la peste 1400 de oameni aflați în nevoie. Ca prim pas în redarea vieții normale la locul catastrofei, salvatorii au ajutat la ridicarea de adăposturi cu funcțiuni multiple: școli, creșe, case, centre de prim-ajutor.
Oportunitatea de a participa la discuții, în grup restrâns, pe teme specifice evenimentului, ne-a permis tuturor să exersăm abilitățile lingvistice, conversațiile fiind purtate în limba engleză.
Coordonatorul și colegii de discuție, profesori și studenți ai facultății din Belgia, au reușit cu succes să ne integreze în grup, atmosfera fiind una relaxată și deschisă de la bun început, iar principiul de bază al întâlnirilor a fost axat pe cunoaștere reciprocă, atât individuală, cât și a culturii și tradițiilor țărilor de proveniență.
Sunt multe lucruri ce ar putea fi menționate ca fiind de succes în raport cu evenimentul, însă cu siguranță de evidențiat este și suportul oferit de doamna prof. Alina Ioniță. Discuțiile purtate și coordonate la nivel local, pe grupul alocat colegilor participanți din scoală, au fost de real ajutor. Am putut să ne susținem reciproc, am reușit să creem o legătură și, cel mai important, fiind în grupuri de lucru diferite, am împărtășit experiențe. În concluzie, consider că o astfel de experiență unică poate fi benefică oricărui elev participant, reprezentând un plus nu numai pe plan profesional sau educațional, cât și pe plan personal!”
Mihaela Bocu, clasa II i AMG
„Săptămâna Internațională Vives a fost o experiență care mi-a îmbogățit cunoștințele, mi-a oferit ocazia să-mi exersez abilitățile de comunicare în limba engleză și, de asemenea, capacitatea de a asocia idei teoretice cu exemple din viața reală.
Am învățat despre Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, le-am asociat cu sesiunile la care am participat și am discutat despre importanța aplicării lor la nivel internațional.
În una din sesiunile la care am participat – Diversity in healthcare: an international context / Health in international disaster response” – lectorul Matthijs Samyn a prezentat modul în care BFAST (Belgian First Aid and Support Team) a trimis echipe de salvare în Philipine pentru a oferi ajutor localnicilor în urma distrugerilor produse de taifunul Haiyan, care a lovit coasta de sud-est a Asiei, în noiembrie 2013. Această sesiune mi-a arătat că, deși suntem neputincioși în fața naturii, în prezent avem resursele și datoria de a-i ajuta pe cei slabi să supraviețuiască.
Din punct de vedere organizatoric, având în vedere perioada dificilă prin care trecem, evenimentul s-a desfășurat online. Atât studenții, cât și coordonatorii de la Universitatea Vives din Kortrijk au reușit să creeze o atmosferă caldă, primitoare și m-au făcut să simt că fac parte din acest proiect de amploare care are ca scop un viitor mai bun, să înțeleg că fiecare din noi are puterea de a schimba ceva și, dacă ne unim, putem atinge idealul propus. Consider că acest eveniment, din punct de vedere al informațiilor acumulate, privit în ansamblu, reprezintă un punct de plecare necesar pentru a face față provocărilor profesionale viitoare!”
Ana Maria Vișan (Bondocu), clasa II i AMG
„Am participat la acest eveniment cu emoție, curiozitate, încântare și nerăbdare.
Săptămâna Internațională Vives a început cu o introducere captivantă la care au luat parte toți cei înscriși atât online, cât și fizic.
Obiectivele acestei săptămâni au fost: lărgirea viziunii asupra asistenței medicale și a SDG-urilor la nivel mondial, depășirea granițelor limbajului și, nu în ultimul rând, descoperirea unei identități unice ca asistent medical.
Eu am participat la sesiunea „Cultural awareness in nursing” și la „Diversity in healthcare: an international context.” Ambele sesiuni m-au învățat lucruri noi și m-au ajutat să înțeleg și mai bine cât de multe s-au realizat până acum, dar și cât de mult mai avem de lucru pentru îmbunătățirea întregului sistem medical sau pentru intervențiile în caz de urgență.
Am aflat despre cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă. Mă bucur nespus că am reușit să dobândesc cunoștințe legate de aceste obiective. Cu siguranță vor fi o sursă de inspirație și motivație în viitoarea mea carieră de asistent medical generalist.
Au fost unele mici probleme tehnice pe parcurs, însă toate s-au rezolvat comunicând cu doamna prof. Alina Ioniță și cu reprezentanții Vives, cărora le mulțumesc pentru efortul depus și implicarea din această săptămână educațională.
Consider această experiență valoroasă deoarece sunt în permanență dornică să învăț lucruri noi, pe care ulterior să le pot aplica și în viața profesională.
Sunt recunoscătoare pentru că am participat, pentru că am descoperit unele aspecte de care poate nu mi-aș fi dat seama altfel și care au un impact asupra asistenței medicale.
Sesiunea mea preferată a fost „Conștientizarea culturală în asistența medicală”. Doamna profesor și asistent medical Inge Geering a explicat admirabil rolul / impactul stereotipurilor și eticii și modul în care acestea pot îmbunătăți / înrăutăți relația dintre asistenți și pacienți.
Pe lângă sesiunile prezentate la care am participat, am fost împărțiți și în mici grupuri de câte 6 membri, alături de un profesor dedicat. Acele întâlniri au fost pur și simplu minunate: de la colegii belgieni, la doamna profesor, până la discuțiile încântătoare despre impactul celor 17 obiective în viața noastră. La final, am concluzionat că fiecare dintre noi are un impact asupra viitorului acestei planete, chiar dacă nu credem, poate, acest lucru.
Trebuie să fim responsabili și să ne gândim în avans la consecințele pe care le-ar putea avea acțiunile noastre asupra mediului înconjurător.
Pot avea loc schimbări la nivel global chiar și atunci când acționăm la nivel individual. Trebuie să încetăm să mai fim individualiști și ignoranți, iar SDG-urile au rolul de a-i mobiliza și inspira pe oamenii din întreaga lume pentru a fi schimbarea la care aspirăm cu toții!
În concluzie, experiența a fost una pe care aș repeta-o, fără îndoială!”
Isabela Cristescu, clasa 2 E – AMG
prof. Alina Ioniță
responsabil Relații și Proiecte Internaționale
prof. Raluca Brad