Am început săptămâna cu o excursie organizată de echipa ENM în localitatea Rigi, o zonă înconjurată de munții Alpi. Ne-am plimbat cu vaporașul, cu telecabina și am urcat cu trenulețul până la cota 1554 m. Am avut parte de vreme frumoasă, spre deosebire de săptămâna trecută, când a plouat aproape zilnic.
Am avut un picnic în vârful muntelui și ne-am bucurat de momentele frumoase petrecute împreună.
Marți (14 martie) am fost repartizate la spitalul „Stadtspital Waid” din Zürich.
Am fost prezenți toți studenții participanți la proiectul ENM. Prezentarea spitalului și a sistemului a fost realizată de prof. dr. Maria Müller Staub, Președintele Departamentului de Cercetare și Dezvoltare în Nursing și Președintele Asociației de Nursing din Elveția.
Am aflat detalii despre sistemul medical elvețian și despre cel al asigurărilor de sănătate. De exemplu, asigurarea pentru boală și accidente este obligatorie pentru fiecare cetățean elvețian, iar costurile variază între 300 – 800 franci elvețieni. Statul suportă costul asigurării de sănătate pentru persoanele fără loc de muncă.
De asemenea, am aflat și informații despre sistemul de învâțământ sanitar. Asistenții medicali sunt delegați de școală să se ocupe de studenții repartizați pe secții, iar un asistent are aproximativ 8 studenți în subordine. Acesta are rolul să-i instruiască îndeaproape și să îi evalueze pe toată durata studiilor.
Ne-au fost prezentate și două studii de caz:
1) Pacient cu disfagie – a trebuit să menționăm cauzele care au condus la apariția disfagiei și am făcut un Plan de îngrijire interactiv. Am contribuit și noi cu noțiunile învățate la orele de nursing. Am amintit despre îngrijirea holistică a pacientului și despre complicațiile care stau la baza acestei manifestări.
2) Pacient imobilizat – ne-a fost prezentat un aparat de ultimă generație – Mobility Monitor – care controlează gradul de mobilitate a pacientului, mai ales pe timpul nopții. Aparatul se poziționează sub saltea și are 3 senzori care indică mobilitatea pacientului.
Am remarcat că există o bună colaborare multidisciplinară între toți membrii echipei medicale.
Am vizitat oficiul asistenților și am făcut un tur al spitalului.
Miercuri (15 martie)
Astăzi au fost prezentate sistemele de sănătate din Belgia, Olanda, Elveția și Spania.
Am vorbit despre asemănările și deosebirile dintre sistemele prezentate și cele din țara de proveniență.
Tot astăzi, eu și Cristina am fost voluntari și am vizitat un centru care oferă îngrijiri la domiciliu. Am întâlnit-o pe d-na manager Christine cu care am vizitat locația.
Am vizitat la domiciliu, împreună cu asistentul medical, o pacientă în vârstă de 99 de ani. Aceasta prezenta multiple afecțiuni: gonartroză, poliartrită reumatoidă, osteoporoză. Asistentul i-a administrat medicația, i-a făcut masaj și a ajutat-o să mănânce. Am fost impresionate de empatia pe care a manifestat-o asistentul față de aceasta.
Joi, pe 16 martie, am participat în prima parte a zilei la o lecție deschisă de Evaluare a abdomenului și a tractului urogenital. Am fost împărțiți în mai multe grupe, la diferite clase. Am fost impresionate de modul cum sunt echipate sălile de curs cu paturi și toate materialele necesare, pe care le găsim în mod obișnuit într-un spital: mănuși, seringi, soluții dezinfectante, stetoscoape pentru fiecare elev.
Profesorul a început lecția cu anatomia abdomenului, explicând în detaliu fiecare organ, rolul și funcția pe care o îndeplinește. A urmat un role-play în limba germană, Pacient-Asistent. Asistentul folosea întrebări ajutătoare pentru a evidenția cauza apariției durerii pe care o manifesta pacientul. Pacientul, din jocul de rol, acuza dureri abdominale, accentuate dimineața. Era un pacient cu istoric de gastrită infecțioasă care a fost tratat cu antibiotic în trecut. Profesorul de nursing a consultat pacientul, arătându-ne și nouă modul cum poziționăm mâinile când palpăm abdomenul; ne-a învățat cum se realizează auscultația intestinelor, a ficatului și a plămânului și să distingem sunetele. Elevele exersau palparea abdomenului între ele, cu stetoscopul sau prin palparea cu mâna.
În Elveția, se pune accent pe semiologie. Unii profesori predau chiar în spital. Ne-a plăcut mult această lecție deschisă, ne-am simțit parte din echipa clasei.
La prânz, am servit masa la restaurantul școlii.
Vineri, 17 martie, am continuat prezentarea sistemelor de sănătate. Am prezentat noi, Grecia și Japonia.
Am mai făcut diverse jocuri, după care a avut loc premierea. Am primit diplomele pentru participarea la schimbul ENM.
În Elveția, tot mai puțini tineri se orientează către profesia de asistent medical. Previziunea lor este că, în următorii 4-5 ani, nu vor mai avea asistenți. Se confruntă cu o criză acută de personal.
A fost o experiență frumoasă, am învățat lucruri noi cu privire la profesia de asistent medical, dar și cu privire la diferențele dintre sistemele de sănătate.
Mulțumim Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila” pentru oportunitatea oferită. Am fost încântate să întâlnim oameni minunați, elvețienii chiar sunt oameni calzi.
( Mircea Mariana și Ivancia Maria Cristina )
Săptămâna a II-a a început cu o excursie în munții Alpi, Rigi Mountain, organizată de către coordonatorii proiectului. Am avut parte de peisaje foarte frumoase și o plimbare lungă pe munte.
Marți, 14.03.2017, am efectuat stagiul clinic la „Stadtspital Waid” din Zürich, unde am asistat la o prezentare a sistemului sanitar din Elveția și am făcut un tur al spitalului. La finalul zilei am fost invitați la masă de către echipa managerială a spitalului.
Miercuri, 15.03.2017, s-au desfășurat cursurile „Intercultural training / Reflection time”, iar la finalul zilei am participat la diseminarea colegilor din celelalte țări participante.
(Mincu Mihaela și Panait Andra)
{gallery}EnmMartie2017{/gallery}