Eleva școlii noastre, Brândușa Buligan (Nicolae), participă la Schimbul European Nursing Module desfășurat la Bern Centre of Higher Education in Nursing Berner Bildungszentrum Pflege – Berna, Elveția. Acesta este jurnalul primei săptămâni.

 

Luni – 07.10.2019

Împreună cu  23 de studenți din țări europene am fost primiți cu căldură de către cadrele didactice și studenții de la Berner Bildungszentrum Pflege – Bern Centre of Higher Education in Nursing.

Am descoperit aici un centru de o înaltă calitate din punct de vedere al pregătirii teroetice și practice, un loc unde responsabilitatea și profesionalismul primează, unde respectul este reciproc și dorința de a forma cadre bine pregătite se manifestă prin cele mai  simple și firești activități.

 Într-o atmosferă caldă, liberă și în același timp bine organizată, presărată cu momente de destindere la o cană de cafea, cu prânzul oferit în restaurantul școlii, am parcurs cu mare plăcere și curiozitate obiectivele propuse pentru această zi de către organizatori. 

 Încerc să descriu mai jos subiectele mai importante parcurse în cele 6 ore de lucru, deși recunosc că totul a fost interesant și demn de reținut:

– prezentare generală: cine suntem, scopurile și obiectivele noastre pentru perioada în care vom fi aici;

– o mică scenetă susținută de două dintre cadrele didactice prin care s-a dorit a scoate în evidență două trăsături disctincte și în opoziție ale unei persoane, și anume: rezervat / expresiv;

 – temă de reflecție pentru următoarele zile – cum suntem noi? ce ne caracterizează?

– prezentare succintă a obiectivelor și zonelor de interes turistic și cultural din Berna;

 – întrebări legate de locațiile de practică, organizare și transport;

 – limbă, dialecte, ghid de supraviețuire, traduceri în limba locală a cuvintelor des folosite în limbajul uzual, dar și a unor termeni medicali. 

– Jurnal ENM – discuții libere despre ce înseamnă un jurnal 

          Criterii pe care le putem urmări în perioada imediat următoare

          Distincția între observații, cauze posibile și interpretări

–           DIIEB – descriere, impact, interpretare, evaluare, comportament 

          Temă – fișă cu o observație referitoare la o situație dată

–           ENM, scopul și utilitatea

–           ENM – scopuri generale și personale 

          legături interculturale, valori și scopuri 

          ce înseamnă să te regăsești în acest proiect 

          care sunt obiectivele urmărite 

–           Incident Critic – cum tratăm un incident critic 

          Am vizionat un filmuleț – prima parte 

          Am notat observațiile noastre în funcție de anumite întrebări cheie

          Am vizionat a doua parte a filmului

          Am notat din nou observațiile și concluziile noastre 

          Concluzii și reflecții referitoare la acest incident critic 

– vizitare cu ajutorul studenților din școală ( 1 la 1 ) a sălilor  de clasă, a bibliotecii, a spațiilor  de relaxare, a sălilor de demonstrații, restarant, terasă etc. 

– discuții libere cu doamna Petra Bourkia – Intercultural Communication and Leadership    

 Ca o concluzie generală – am rămas plăcut impresionată de modul profesionist de abordare a acestui schimb de experiență.     

Și, pentru că se pare că există deja un obicei în acest sens, ziua s-a sfârșit cu un « APERO » – dar nu am să spun mai multe despre asta – las ca surpriză pentru  cei care vor dori să se înscrie în acest program și să aibă parte de o experiență minunată. 

 

 

Marți – 08.10.2019 – Domicil Bern, Standort Selve Park 

Am fost întâmpinată de către personalul unității cu multă deschidere.

 Locația reprezintă un Centru de îngrijiri pentru vârstnici care nu se mai pot descurca singuri și care au sau nu au nevoie de îngrijiri medicale. Instituția este privată, dar beneficiază de aportul statului în anumite situații. 

 Prima zi a fost una de recunoaștere a locației și de acomodare cu mediul și personalul.

 Există trei categorii distincte de beneficiari ai acestor servicii:

– persoane care nu se mai pot descurca singure și au nevoie într-un anumit grad și de  îngrijire medicală, pe lângă o îngrijire zilnică obișnuită (sunt cazate pe cele 3 etaje inferioare ale clădirii principale, în camere individuale)

– persoane care se gestionează singure și care doresc autonomie, dar care au nevoie uneori de o susținere din punct de vedere medical (sunt cazate în apartamente și camere individuale -etajele 5-8).

– persoane complet autonome, care totuși doresc o apropiere de comunitate și care, posibil în viitor, să aibă nevoie de servicii similare de îngrijire. 

Am făcut împreună cu o persoană desemnată  vizite  la anumiți rezidenți și mi s-a explicat care sunt activitățile principale pe care le au de făcut, atât asistenții medicali, cât și infirmierele. Am să enumăr câteva dintre acestea:

– rezidentul este ajutat sau i se face toaleta de dimineață – la pat sau în baie  (în funcție de afecțiunea pe care o are – AVC, Parkinson, demență), apoi este ajutat să se îmbrace.

Cei care pot fi deplasați vor lua micul dejun în zona de servit masa, ceilalți servesc masa în cameră.

– După micul dejun, în funcție de programul stabilit, fiecare rezident are un anumit program: odihnă, timp liber, socializare, fizioterapie etc.

– La orele 11.30 – 12.00 se servește prânzul – care este individual și la cerere. Meniul este stabilit împreună cu rezidenții.

– Urmează odihnă, timp liber, apoi masa de seară, pregătirea și toaleta de seară. 

Rezidenții pot chema, printr-un buton de urgență, oricând o asistentă sau o infirmieră.

 Medicația acestora este pregătită în prealabil doar de către asistentul medical. 

 Medicația se organizează în recipiente speciale pe durata unei săptămâni.

 Majoritatea rezidenților au medici personali, dar există și un medic care vine o dată pe săptămână pentru a vizita și prescrie eventualele modificări în medicație și îngrijiri.

Pe un etaj sunt 6 rezidenți – 2 asistente – 2 infirmiere + practicanți. 

 

Miercuri – 09.10.2019 – Domicil Bern, Standort Selve Park 

În această zi, am fost împreună cu o asistentă care a fost responsabilă de întreaga activitate desfășurată în ziua respectivă. 

Pe lângă partea organizatorică, trebuie să se asigure că toți rezidenții primesc îngrijirile care sunt planificate cu o zi înainte și că toți cei din unitatea respectivă îndeplinesc sarcinile pe care le au; asistenta poate avea direct în îngrijire rezidenți (de obicei, nu cazuri foarte complicate). 

De asemenea, asistenta va răspunde la apelurile din exteriorul locației și discută cu medicul în caz de nevoie.

 Asistenta responsabilă pe ziua respectivă se ocupă de programarea și organizarea zilei următoare: stabilirea sarcinilor, verificare stare pacienți, planificare proceduri și îngrijiri diferențiate pentru fiecare pacient în parte și în funcție de nevoile acestora. 

 Se va urmări cu atenție evoluția diverselor cazuri mai aparte.

Toate intervențiile și îngrijirile rezidenților sunt notate într-un sistem intern, atât de către asistente, cât și de către infirmiere.

La sfârșitul zilei, am avut o scurtă discuție cu managerul Centrului de îngrijiri, referitoare la diferențele și asemănările dintre cele două sisteme de sănătate din România și Elveția. De asemenea, am discutat și despre îngrijirile acordate  personelor vârstnice aflate în dificultate.

 

Joi – 10.10.2019 – Domicil Bern, Standort Selve Park

Împreună cu o asistentă am avut de îngrijit doi rezidenți:

Primul: AVC, infecție la piciorul drept, urmată de amputarea acestuia până la genunchi, artroză avansată. 

Intervenții : 

          toaleta de dimineață, mic dejun în cameră 

          timp liber, odihnă în pat 

          asistenta a dezinfectat și a pansat o foarte mică escoriație la piciorul amputat 

          asistenta a asigurat un bandaj compresiv al piciorului stâng 

          pregătire pentru prânz 

Al doilea caz: AVC cu hemipareză dreaptă, afazie, escare.

Intervențiile au vizat asigurarea confortului pacientului și aplicarea unor proceduri și intervenții specifice, care au fost notate în sistemul informațional.

Aș dori să mai notez aici un aspect important pe care l-am observat în cursul celor trei zile. Pentru toți cei care lucrează în această unitate primează asigurarea stării de bine pentru rezidenți. De subliniat este faptul că acordă o importanță deosebită stării emoționale a acestora. Aș mai adăuga că între asistentă sau infirmieră și rezident este o legătură emoțională specială.

 

 

 

prof. Raluca Brad

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Afișări articol: 152

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Unica școală din România membră European Nuring Module din 1999

Ghidul Școlii – 2022

Portalul Mobilitatii Europene

Alte știri de interes