Al doilea schimb de experiență European Nursing Module ( ENM ), din acest an școlar, s-a încheiat cu sesiunea de diseminare a informațiilor susținută de elevii Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila”. Aceștia ne-au relatat despre experiențele lor personale, profesionale și culturale acumulate pe parcursul celor două săptămâni petrecute în Spania, Belgia şi Olanda.  
Cei șase elevi ai şcolii noastre, care au participat la stagii clinice
conform cu obiectivele de nursing specifice anului de studiu, vizite culturale și seminarii în unele din cele mai bune şcoli de nursing din Europa sunt:
Ramona Taus (anul III K – AMG) – Madrid ( Spania )
Andreea Pamfil (anul III D – AMG) – Madrid ( Spania )
Daniela Chirițoiu (anul III F – AMG) – Antwerp ( Belgia )
George Niculcioiu (anul II – AMG) – Antwerp ( Belgia )
Mihai Creţu (anul II J – AMG) – Namur ( Belgia )
Ana-Maria Beldie (anul II J – AMG) – Leiden ( Olanda )                                                                        

Ei ne-au prezentat informații importante și deosebit de interesante despre sistemele de sănătate şi de educaţie ale ţărilor vizitate. Relatăm mai jos câteva din impresiile acestora:

Mihai Crețu: „Am fost impresionat de ceea ce mi-au povestit colegii mei care au fost plecați anul trecut și am dorit să văd cum funcționează sistemul de sănătate belgian. Am fost la una dintre cele mai mari școli de nursing din Europa – Haute École de Namur-Liège-Luxembourg ( Henallux ). Acolo am fost foarte bine primit și am participat la toate activitățile împreună cu studenți din Belgia, Franța, Spania și Danemarca.

Modul de formare al asistenților medicali în Belgia se desfășoară pe 2 niveluri: nivelul 5 – școala postliceală, respectiv nivelul 6 – studii universitare, necesar mai ales pentru a lucra pe ATI, UPU, Geriatrie. Cei care urmează școala postliceală au posibilitatea să-și continue studiile la universitate încă 1 an, apoi urmează specializarea. Tot legat de învățământ, trebuie să spun că stagiile clinice se desfășoară în același timp pentru toți anii de studiu. Programul de practică este foarte bine organizat, iar elevii sunt atent mentorizați și monitorizați. Cadrele medicale au foarte mare încredere în studenți, care se pot ocupa de pacienți.

Valorile sistemului medical belgian sunt: calitatea, responsabilitatea, eticheta și respectul față de pacient, dar și a pacientului față de cadrele medicale. O zi de spitalizare costă 526 de euro, sumă decontată de Casa de Asigurări.

Asistentul medical are mai multe îndatoriri decât în România și utilizează foarte mult diverse aplicații informatice, care le ușurează munca. Planul de nursing este de asemenea în format electronic. Există și ajutoare ale asistentului medical, un fel de infirmiere, care însă au mai multe atribuții decât la noi. Ce mi-a atras atenția a fost faptul că nu prea folosesc deloc mănușile atunci când efectuează o tehnică.

M-a impresionat modul în care se comunică cu pacientul. Înaintea realizării unei tehnici acesta era întotdeauna informat, iar la părăsirea spitalului era consiliat.

Ce a însemnat această experiență pentru mine? M-a ajutat să am mai multă încredere în propria persoană, mi-am îmbunătățit cunoștințele de limbă franceză, am învățat să apreciez mai mult educația și civilizația. Am fost întrebat dacă doresc să lucrez acolo și pot spune că iau în calcul și această oportunitate.”

 

 

Daniela Chirițoiu și George Niculcioiu

„Noi am fost tot în Belgia, la Universitatea Karel de Grote – Hogeschool din Antwerp. Ce mi-a atras atenția a fost accentul care se pune pe comunicarea cu pacientul. Cel puțin 30 de minute pe zi trebuie să le acorzi discuțiilor cu acesta.

Așa cum a spus și Mihai Crețu, într-adevăr cadrele medicale nu prea utilizează mănușile. Explicația a fost aceea că doresc să ofere un confort psihic pacientului prin atingerea directă, chiar dacă acest lucru înseamnă punerea în pericol a sănătății personalului. Pot adăuga faptul că uneori nici materialele sterile nu erau folosite în mod corespunzător.

Referitor la sistemul de învățământ am remarcat dotarea sălilor de demonstrație care simulează foarte bine condițiile din spital. Însă, pentru toate materialele pe care le utilizau pentru studiu, studenții trebuiau să plătească, pe lângă taxa de școlarizare. Admiterea se realiza fără susținerea unui examen.

În spital toată lumea ne-a admirat uniformele școlii noastre și ne-am simțit foarte mândri! Acolo, mi-a plăcut faptul că toate cadrele medicale aveau uniforme distincte: verde pentru medici, alb cu verde pentru asistenții medicali. În felul acesta cred că este facilitată identificarea de către pacient a celui cu care discută. Am remarcat monitorizarea strictă a medicamentelor, care erau depozitate în dulapuri foarte bine organizate.”

„A fost o experiență frumoasă, foarte utilă. Însă eu îmi doresc să rămân în România. Cred că din punct de vedere al pregătirii practice nu suntem deloc inferiori, dimpotrivă!” – a declarat Daniela.

 

Ramona Taus și Andreea Pamfil

„Pentru noi, obiectivele acestui schimb de experiență au fost: să identificăm asemănările și deosebirile dintre sistemul medical românesc și cel străin, să aflăm mai multe despre sistemul de învățământ spaniol, să luăm contact cu civilizația și cultura Spaniei, să stabilim noi legături. Am fost la Universitatea Privată „Francisco de Vitoria” ( UFV ) din Madrid, una dintre cele mai mari universități din Spania. Aici costurile pentru un an de studiu sunt între 8.000 și 10.000 de euro. Admiterea se realizează prin: Testare psihologică, Test de personalitate, Test de limba engleză, Interviu.

Despre formarea educațională a studenților trebuie spus că pregătirea durează 4 ani de studii universitare. Evaluarea se face după fiecare curs;  dacă nu obțin notă de trecere, susțin testul din nou, altfel repetă cursul. Numărul maxim de absențe admis este de 3, altfel nu pot susține examenul final ( anual ). Sălile de demonstrații erau echipate cu manechine ce imitau semnele și simptomele pacienților reali. O parte din nota finală, dupa cei 4 ani de studiu, o reprezenta proba la simulator. Costul unei asemenea simulator – manechin este însă de 60.000 – 70.000 de euro. De asemenea, exista și o sală de disecție.

Cursurile se desfășurau astfel: 6 ore teorie, respectiv 6 ore practică / zi, dimineața sau după-amiaza.

Am participat la cursuri Masterclass pentru medicina de urgență, susținute de asistenți specializați. Am primit multe informații extrem de utile.

În spital am observat că asistenții medicali zâmbeau tot timpul și comunicau cu pacientul. De asemenea, comunicarea era foarte bună între medici și asistenți.

Acest schimb a contribuit la dezvoltarea profesională și personală a noastră. Am obținut o nouă perspectivă asupra conduitei unui cadru medical vis-a-vis de pacient și aparținători. Ne-am îmbogățit cunoștințele în ceea ce privește echipamentele medicale și utilizarea acestora.

Am aflat informații despre un alt sistem de învățământ și alte modalități de predare și evaluare. Am cunoscut oameni noi și am legat prietenii cu studenții străini.

Am fost foarte bine primite, deși trebuie să recunoaștem că am plecat cu prejudecata că suntem din România și nu vom fi privite prea bine. Pentru cei care doresc să lucreze în Spania trebuie spus că timp de 1 an vor lucra ca personal auxiliar, apoi se va realiza echivalarea studiilor printr-un examen la Ordinul Asistenților.

Acest schimb este o experiență minunată pe care o recomand tuturor!”

 

Ana – Maria Beldie: „Aș numi această experiență „Călătoria mea pe Planeta Olanda”. Instituția gazdă a fost Școala Hogeschool – Departamentul de Nursing, Universitatea de Științe Aplicate din Leiden, Olanda.

În prima zi a stagiului clinic am fost la Centrul Municipal de Sănătate. Aici atribuțiile asistentului medical erau: vaccinarea nou-născuților și a preșcolarilor, consiliere parentală pre și postnatală, supravegherea medicală și educația pentru sănătate, culegerea de date privind aspecte speciale care pot afecta dezvoltarea copilului ( lipsa condițiilor de viață, violență domestică, autism, ADHD ) etc.

În alte două zile am vizitat Centrul de îngrijire comunitară la domiciliu, care avea ca scop oferirea de îngrijiri la domiciliul vârstnicilor. Și Olanda se confruntă cu problema generală a îmbătrânirii populației, 40% – 50% fiind reprezentată de vârstnici. De aceea, autoritățile au dezvoltat un sistem de ajutorare a persoanelor vârstnice.

La Universitate am participat de asemenea la o sesiune de diseminare parțială ce a avut ca subiecte Geriatria și Gerontologia în sistemul sanitar olandez, Schimbarea atitudinilor privind bătrânii și procesul de îmbătrânire, Educația pentru sănătatea vârstnicilor. Una dintre ideile desprinse în urma acestor aceste discuții a fost aceea că se poate îmbătrâni frumos, bătrânețea nu trebuie să fie o povară. Poți avea o viață activă chiar și o la vârstă mai înaintată.

Programul de instruire clinică a continuat cu Spitalul Clinic Rinjland (Alrinje), unde am fost pe secțiile de Anestezie și Terapie Intensivă, Bloc operator, Dializă, Spitalizare de o zi, Unitatea de Holding preoperator și postoperator și Laboratorul de Microbiologie.

De asemenea, am vizitat și Centrul de Psihiatrie Rinjveste – Rivierduinen.

A fost o experiență internațională care îți deschide mintea și sufletul. Olanda reprezintă un etalon în ceea ce privește nursing-ul și comunicarea cu pacientul, organizarea sistemului sanitar și abordarea subiectelor sensibile. Asistentul medical este partener în procesul de vindecare și nu o autoritate. Am văzut ce înseamnă NORMAL și ce este NORMALITATEA. Ceea ce considerăm noi normal, în Olanda este considerat de neconceput. Iar ceea ce ei consideră normal, la noi este idealul. În societatea olandeză omul contează cel mai mult. Ai posibilitatea să te dezvolți în permanență, indiferent de nivelul la care te afli.”

 

Programul ENM presupune schimburi interculturale și profesionale cu numeroase instituții de învățământ sanitar din Europa.

Școala Postliceală Sanitară „Carol Davila” este printre puţinele şcoli care oferă elevilor posibilitatea interacţiunii cu studenți din alte ţări, fie prin participarea la schimburile de experienţă, fie prin contactul pe care îl realizează cu studenţii în timpul activităţilor din şcoală.

SPSCD este prima școală din București ce a devenit membru al modulului, activând din anul 1999.

Elevii SPSCD au fost SINGURII din reţea care au beneficiat constant de BURSĂ DE STUDIU, în valoare de 350 EURO, din partea şcolii.

În fiecare an şcolar, activitatea din cadrul ENM se desfăşoară în 3 perioade: octombrie, martie şi mai. În aceste perioade SPSCD oferă BURSE pentru cei mai buni elevi ai școlii, care pentru două săptămâni vor efectua stagii de instruire clinică în cele mai bune şcoli de nursing din Europa. 

{gallery}stories/2015/enmmartie/experiente{/gallery}

ENM_-_OLANDA.pdf
ENM-BELGIA.pdf
ENM-NAMUR.pdf

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Afișări articol: 185

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Unica școală din România membră European Nuring Module din 1999

Ghidul Școlii – 2022

Portalul Mobilitatii Europene

Alte știri de interes