Cea de-a 22 ediţie a Conferinţei Anuale a Modulului European de Nursing, desfăşurată în perioada 9-12 aprilie 2014 şi găzduită de Universitatea Hogeschool – Leiden, Faculty of Applied Sciences, a reunit anul acesta 46 de reprezentanţi ai membrilor modulului, alaturi de reporezentanţii unei universităţi aspirante, din Zurich, Elvetia. Şcoala noastră a fost reprezentată la acest eveniment de prof. Larisa Bănică, coordonator ENM şi prof. Gina Tulache, Şef de Catedră AMG.
Modulul are în prezent 28 de membri activi, reprezentând şcoli şi universităţi de nursing din 14 ţări europene. Analizarea percepţiei şi a impactului modulului asupra participanţilor a constituit subiectul studiului unui focus-grup constituit la întâlnirea de anul trecut din Norvegia, prezentat în prima zi a conferinţei de Nita Muir, coordonator ENM al University of Southampton, Anglia.
„Percepţia participanţilor asupra Modulului European de Nursing este că reţeaua contribuie la construirea unor relaţii umane şi profesionale, la împartăşirea şi suportul privind provocările profesionale, la dezvoltarea profesională, la transmiterea unor valori comune studenţilor din toate şcolile europene membre. Impactul reţelei asupra participanţilor la schimburile de experienţă sunt sustenabilitatea, dezvoltarea abilităţilor practice de nursing, dezvoltare pedagogică, dezvoltarea unei personalităţi cu valenţe internaţionale – inteligenţă culturală, oportunităţi de lucru în reţea. Cercetarile pe această temă vor continua cu o serie de interviuri individuale via Skype şi un nou focus-grup la conferinţa din 2015.
„Vizitarea centrului de reabilitare Revitel pentru persoane vârstnice, ne-a oferit ocazia de a afla un nou concept implementat în educarea atât a pacienţilor cât şi a nurselor şi elevilor – viitori asistenţi medicali – din anii terminali”, a declarat prof Larisa Bănică. „Pentru ei e un concept nou, pentru noi, asemănător cu Insititutul Naţional de Geriatrie şi Gerontologie Ana Aslan. În linii mari, este vorba de un hotel care oferă servicii de găzduire, masă, servicii medicale (inclusiv consiliere psihologică, centru spa, recuperare şi reabilitare, fizioterapie, terapie ocupaţională etc). În acest centru există posibilitatea ca studenţii să efectueze stagii de practică” a mai spus Larisa Bănică.
Pornind de la contextul crizei financiare cu care se confruntă sistemul de sănătate olandez, Mrs. Germike Quist – Anholts, lector universitar al University of Applied Sciences, a prezentat paricipanţilor un nou concept educaţional, de creare a independenţei medicale a persoanei bolnave – “Practice devolpment – how to improve self management support”. Ideea centrală a prezentării a fost încurajarea atât a pacienţilor, cât şi a familiilor acestora să înţeleagă rolul lor central în managementul bolii cu care se confruntă, să se informeze corect despre îngrijirea bolii şi adpotarea unui comportament sănătos. Se doreşte o educare a pacienţilor în monitorizarea tensiunii arteriale, măsurarea glicemiei, administrarea insulinei, precum şi administrarea medicamentelor uşoare şi urmarea unei diete alimentare şi a unui stil de viaţă sănătos.
În pregătirea asistenţilor medicali a fost introdus şi acest concept de îngrijire. Studenţii de anul III şi IV realizează instruire clinică 3 zile pe săptămana pentru a îşi insuşi toate informaţiile despre acest concept. La sfârşitul stagiului de practică, elevii trebuie să prezinte o temă de cercetare cu privire la aspectele întâlnite şi cele mai bune practici pe care le-au observat în fiecare zi în stagiul clinic.
Programul Conferinţei a avut, ca de obicei, şi un aspect cultural. „Am vizitat centrul Universitar Leiden, am văzut două dintre spitalele cu care universitatea colaborează şi centrul istoric al oraşului. Am avut ocazia sa vizităm o moara de vânt tradiţională foarte bine conservată şi să vedem faimoasele lalele olandeze alături de multe alte specii, cu ocazia excursiei la grădina de flori “ Keukenhof”, ne mai spune doamna Larisa Bănică.
{gallery}2014/conferintaleiden{/gallery}