Săptămâna 2 de instruire clinică, proiectul Erasmus+ ”Professional training for a career in the European Health care system”
Elevii Școlii Postliceale Sanitare Carol Davila din anul II, participanți în cadrul proiectului Erasmus+, ce își desfășoară stagiul de instruire clinică pentru modulul ”Ortopedie, traumatologie și nursing specific”, au trimis impresiile rezultate din perioada 11-15.04.2016.
Cu siguranță nu le-a fost ușor, s-au implicat până la cele mai mici detalii de la instruirea medicală în geriatrie, până la cele mai simple aspecte practice. S-au confruntat cu unele dificultăți de limbă, dar și cu activități dintre cele mai variate specifice activității de nursing. Asistentul se bucură de o apropiere de pacient, el fiind cel care îi susține pe bătrâni în activitățile zilnice. Vă invităm să citiți impresiile lor și detalii asupra activităților desfășurate mai jos:
Eduard Despinoiu
”Ziua a 5-a a debutat printr-o sesiune informativă despre posibilele afecțiuni ale coloanei vertebrale, și anume: cifoză, scolioză, lordoză, torticollis. Am participat activ la îngrijirile delegate: am pregatit materialele necesare recoltării de probe biologice si am administrat substanțe medicamentoase intravenos și per os. Ne-a fost reîmprospătată tehnica spălării corecte a mâinilor înainte de intrarea în sala de operație. Am avut ocazia ca, în timpul orelor de practică, un pacient cu fractură de femur să fie adus, urmând să fie operat. Succint, ne-a fost explicată procedura și instrumentarul necesar.
Pe întreg parcursul intervenției chirurgicale am monitorizat semnele vitale ale pacientului. După trezirea din anestezia generală, acesta a respirat normal, a urinat spontan după aproximativ 3 ore, nu a acuzat stări de vomă, iar durerea i s-a diminuat treptat. Pe parcursul celei de-a șasea zile de practică, ne-au fost prezentate diverse afecțiuni ale sistemului osos, în special osteite și osteomielite. Alături de cadrul medical îndrumător, am observat și cules date adiționale despre plăgile supurate, având ocazia să recoltăm din plăgi pentru efectuarea antibiogramei. Tutorele a insistat pe schematizarea și comprehensiunea importanței unui miniplan de îngrijire de două ore și ne-a învățat cum putem introduce corect datele în calculator.”
Mihaela Tihan
”Cea de-a opta zi de instruire clinică a fost foarte interesantă. Am cunoscut pacienți cu afectiuni degenerative și inflamatorii ale sistemul osteo-articular, majoritatea acestora având peste 50 de ani. Din discuțiile cu acești bolnavi am putut identifica problemele de dependență: fragilitate osoasă, durere, probleme de mobilitate etc. Timp de o oră am ajutat pacienții cu toaleta, schimbarea lenjeriei de corp și de păr, îmbrăcare și dezbrăcare, alimentare și hidratare.
În tot acest timp am comunicat cu aceștia și am aflat mai multe informații despre debutul bolii de care sufereau, evoluția, simptomele și medicația care le-a fost prescrisă. De asemenea, tutorele ne-a explicat necesitatea mobilizării pacienților pentru evoluția pozitivă a afecțiunilor prezente. După pauză, am pregatit materialele și instrumentele necesare investigațiilor, toate acestea sub supravegherea tutorelui. Am pregătit pacienții din punct de vedere psihic și fizic. Mai întâi, le-am explicat necesitatea investigațiilor și le-am cerut consimțământul, apoi i-am ajutat să se așeze comod în scaunul cu rotile și i-am însoțit la secția de radiologie. Asistența în pregătirea psihică a fost un pic dificilă din cauza limbii și a faptului ca mulți dintre ei erau foarte bătrâni și înțelegeau mai greu ceea ce încercam să le spunem. La întoarcere, sub îndrumarea tutorelui de practică, am participat la administrarea medicației antiinflamatoare. Ni s-au explicat riscurile consumului repetat de AINS, dar și modalitățile de protejare a pacientului de efectele secundare ale acestora. Unele aspecte ne erau cunoscute de la școală, alte informații au fost noi și interesante.
În continuare, în echipe de câte patru am elaborat câte un miniplan de îngrijire pentru un pacient cu osteoporoză. Spre sfârșit, am avut ocazia să asistăm la execuția unei puncții articulare. La fel ca în România, aceasta este realizată de către medic. Asistentul medical are rolul de a pregăti materialele, de a dezinfecta zona și de a pansa. Tot în aceeași zi am fost instruiți despre cum se acordă îngrijiri pacienților cu tumori osoase. Tutorele de practică ne-a prezentat noțiuni generale despre tumorile osoase, iar mai târziu am putut face cunoștință cu pacienții internați. La fel ca și în ziua anterioară am comunicat cu bolnavii încercând să colectăm date semnificative și să identificăm problemele de dependență. În cazul pacienților cu tumori osoase problemele au fost durerile, deformările diferitelor regiuni afectate, inapetență și anxietatea marcantă. După ce am discutat cu bolnavii, am participat la efectuarea îngrijirilor de bază: toaletă, îmbrăcare/dezbrăcare, alimentație etc. După administrarea tratamentului, tutorele ne-a învățat despre administrarea citostaticelor, despre efectele secundare ale acestora și despre impactul administrării asupra psihicului bolnavului. De asemenea, am fost informați despre prevenirea dezechilibrului hidro-electrolitic și acido-bazic la pacienții cu afecțiuni tumorale osoase.
În cea de-a noua zi a fost interesantă participarea noastră la realizarea puncției osoase în scop biopsic. Rolul asistentului medical este de a pregăti materialele și instrumentele pentru puncție, iar apoi de a pregăti pacientul psihic și fizic. După puncție, am supravegheat bolnavul împreună cu tutorele, iar, după ce ne-am asigurat că se simte bine, am însoțit coordonatorul la laboratorul de histopatologie pentru a vedea o probă de țesut patologic.”
Stagiu de instruire practică pentru modulul ”Geriatrie, gerontologie și nursing specific” pentru anul III
Carmen (Dinu) Ion:
„Tutorele ne-a însoțit pe secție unde am fost informați si instruiți cum se execută tehnicile de îngrijire a pacienților cu insuficiență cardiacă. Sub supravegherea tutorelui am identificat istoricul afecțiunilor de care suferă pacienții, am identificat problemele de dependență ca: alterarea stării de conștiență, imobilizare, incontinență urinară şi fecală, dificultate de deplasare, deficit de autoîngrijire, sentiment de inferioritate şi modificarea imaginii de sine, apoi am încercat să elaboŕăm planul de nursing. Am pregătit împreună cu tutorele materialele şi instrumentele necesare îngrijirilor şi intervențiilor. Am ajutat la administrarea medicației specifice (digitală). Am fost informați despre efectele secundare ale tratamentului cu digitală și de pericolul intoxicațiilor prin acumularea acesteia în organism. Am acordat îngrijiri autonome pacienților: toaleta parțială şi generală, ajustarea la eliminarea fiziologică, schimbarea lenjeriei de pat şi de corp îmbrăcarea şi dezbrăcarea pacientului, poziționarea pacientului și asigurarea unui microclimat corespunzător. Am efectuat tehnici de prevenire a complicațiilor imobilizării, prevenirea escarelor şi tasarea oaselor. Împreună cu tutorele am ajutat la alimentarea şi hidratarea pacienților, am stabilit rația de alimente la fiecare pacient. Ziua s-a încheiat cu reorganizarea locului de muncă – pregătirea activității pentru ziua următoare, a materialelor ce trebuie asigurate pentru îngrijirea pacienților, a instrumentarului medical necesar pentru îngrijiri. Ziua s-a încheiat cu notarea desfășurării activității în raportul zilnic și apoi ne-am întâlnit cu profesorul monitor cu care am schimbat impresii despre activitatea din rezidență. Apoi, tutorele ne-a informat pe secție și ne-a instruit cu privire la afecțiuni ca: angina pectorală și infarctul miocardic acut, precum și despre caracteristicile acestor afecțiuni la persoana vârstnică.Sub supravegherea tutorelui am fost învățați să executăm electrocardiograma, apoi am participat la administrarea medicamentelor anticoagulante, nitriți, medicație hipotensoare etc. Am fost instruiți in legătură cu conduita de urgență în cazul apariției infarctului miocardic: repaosul absolut, combaterea durerii, combaterea hipotensiunii arteriale, combaterea complicațiilor de ritm cardiac.
Sub supravegherea tutorelui am cules date de la pacienți, am identificat problemele de dependență si am stabilit prioritățile de îngrijire, am stabilit obiectivele îngrijirii și am participat împreună cu tutorele la efecturea lor. Împreună cu tutorele am acordat îngrijiri autonome pacienților: ne-a fost prezentată metoda spălării pacientului cu ajutorul liftului de greutate, apoi îmbrăcarea și dezbrăcarea pacientului, în special a celor imobilizați la pat, apoi am efectuat tehnica aplicării caterului vezical, am ajutat la eliminarea fiziologică, la toaleta parțială şi generală, la poziționarea pacientului și am asigurat condițiile unui climat corespunzător.
Am ajutat la stabilirea rației de mâncare si la hidratarea pacienților, am pregătit vesela, am spălat și am pus vesela în mașina de spălat vase pentru curățare și dezinfecție. Cu ajutorul tutorelui am conceput apoi un plan de îngrijire și am reorganizat locul de muncă şi pregătirea pacienților pentru a doua zi. Am încheiat ziua cu notarea activității zilnice și am discutat planul de îngrijire cu profesorul monitor”.
Impresiile personale ale elevilor din anul III:
Carmen Dinu
”Am trăit această experiență împreună cu colegii mei într-o altă țară cu un alt sistem de îngrijiri de sănătate şi mi-am dat seama că fiecare sistem are părți bune, dar și părți de îmbunătățit. Am pus în balanță atmosfera de lucru de aici, precum şi cea din țară, având în vedere că aici lucrează mai mulți români, poate ne-a fost mai uşor să ne adaptăm mai ales din punct de vedere al comunicării, dar am reușit să comunicăm şi cu colegii germani sau de alte naționalități. M-am ataşat de bătrânii de aici şi am simțit că doresc afecțiune şi înțelegere, iar ei ne-au răsplătit cu zâmbete şi mulțumiri pentru grija pe care le-am acordat-o. Poate că mai sunt unele aspecte de îmbunătățit în reşedință, însă am remarcat faptul că aceşti oameni sunt deschişi pentru a ne ajuta să ne descurcăm şi a-şi îmbunătăți activitatea . Chiar dacă uneori ne-a fost dor de cei de-acasă, trebuie să recunoaştem că există un alt standard de viață aici în Germania: atât social, cât şi economic. Chiar dacă poate părea greu la început să lucrezi într-o reşedință din firma Mediko am încredere că pot să mă descurc cu puterile mele şi cu ajutorul celorlalți. Viața este uneori grea, dar şi frumoasă alături de oameni speciali!”
Simelia Murariu
„Mă bucur că pot ajuta românii care lucrează în reşedință, precum și de faptul că pe bătrăni îi văd mai fericiți”.
Ionela Bîrsan
”Îmi place cum se lucrează şi toate lucrurile merg cum trebuie”.
Mihai Lazăr
”Am socializat cu toată echipa şi am acordat ajutor tuturor asistententele din ture”.
Mădălina Țopa
”Aştept cu nerăbdare să mă întorc să fac parte din echipa Mediko”.
Mihaela Stoica
”Mi-a plăcut foarte mult la reşedință, oamenii de aici mi-au lăsat o impresie bună, m-am înțeles bine cu aproape toți pacienții și chiar m-aş vedea lucrând aici”.
Nicușor Gudei
”Am avut o comunicare foarte bună cu asistentele de la firmă Mediko şi am fost mulțumit de activitatea de aici”.