Autismul este o afecțiune considerată drept una dintre cele mai frecvente tulburări ale copilăriei, mai frecventă decât cancerul infantil, diabetul infantil şi sindromul Down. Statisticile internaționale recente estimează că 1 din 44 de copii au primit diagnosticul de autism in Statele Unite, iar datele înregistrate în ultimii ani în România indică o creștere continuă a numărului acestora.
Este o tulburare de dezvoltare care afectează comunicarea și comportamentul. Deși poate fi diagnosticat la orice vârstă, se spune că este o tulburare de dezvoltare, deoarece simptomele apar, în general, în primii doi ani de viață. Autismul implică toate palierele de dezvoltare, cognitiv, comportamental, motricitate grosieră, motricitate fină, practic sunt afectate toate laturile care privesc dezvoltarea normală a unui copil.
Autismul este cunoscut ca fiind o tulburare „de spectru” deoarece există o mare variație în tipul și severitatea simptomelor experimentate. Apare în toate grupurile etnice, rasiale și economice. Deși poate fi o tulburare care durează toată viața, tratamentele și intervențiile terapeutice pot îmbunătăți simptomele și capacitatea de funcționare a unei persoane. Autismul nu este o boală, ci o tulburare de comportament, din acest motiv diagnosticul nu poate fi pus prin analize de sânge, analize ADN sau alte investigații clinice. Singurul mod prin care un medic psihiatru în pediatrie pune diagnosticul de autism este prin observarea comportamentului copilului. De obicei, poate fi diagnosticat în mod fiabil până la vârsta de doi ani. De aceea, implicarea părintelui este esențială, pentru că el trebuie să observe primul dacă apare ceva anormal în dezvoltarea celui mic. (conform https://helpautism.ro/autism/despre-autism)
Despre toate acestea, dar și despre caracteristicile, planul de abordare și comunicarea cu un pacient cu autism, am aflat de la Dana Bratu – analist comportamental acreditat Behavior Analyst Certification Board (B.A.C.B.) în cadrul Endicott College Beverly – Massachusettes, cu experiență de peste 10 ani în abordarea copiilor cu autism.
Evenimentul online a fost organizat de prof. Sorina Negrei, director adjunct al școlii noastre, coordonator Proiecte și Programe școlare și extrașcolare, și s-a bucurat de interes din partea elevilor.
Mulțumim invitatei noastre pentru informațiile deosebit de interesante!
prof. Raluca Brad