Primul schimb European Nursing Module ( ENM ), din acest an școlar, s-a încheiat cu sesiunea de diseminare a informațiilor susținută de elevii Școlii Postliceale Sanitare
„Carol Davila”: Mihaela Tihan ( Despinoiu ), Eduard Despinoiu, Cornel Topuzaru și
Robert Dicu. Cei patru participanți ne-au relatat despre experiențele lor personale, profesionale și culturale acumulate pe parcursul celor două săptămâni petrecute în Elveția, Spania și Anglia. De asemenea, au oferit detalii despre sistemele sanitare si cele de învățământ din țările vizitate.
Relatăm mai jos câteva din impresiile acestora:
Mihaela Tihan ( Despinoiu ): „Pentru mine, programul European Nursing Module ( ENM ) a însemnat posibilitatea de explorare a unei culturi diferite, asimilarea de noi valori și nu în ultimul rând prieteni noi. Cred că implicarea într-un astfel de proiect te ajută să înțelegi ce înseamnă cu adevărat comunicarea, grijă față de pacient și dăruirea față de profesie. Am întâlnit oameni pasionați și lipsiți de prejudecăți, de la care am avut multe de învățat. Berner Bildungzentrum Pflege este cea mai mare școală de nursing din Elveția ( 1350 studenți pe an ). Practica este organizată în diferite instituții din întreg cantonul bernez: îngrijire la domiciliu, case de bătrâni, centre de recuperare, spitale pentru copii/adulți și spitale de psihiatrie. În Elveția, studenții sunt ,,angajați” de școlile de nursing și sunt plătiți de canton. În primul an de training, aceștia primesc 800 franci/luna, în anul doi – 1000, iar ultimul an 1200 de franci. În spitalele și căminele pentru persoane vârstnice m-a impresionatcurățenia și ordinea desăvârșită și profesionalismul și dedicarea în ingrijirea pacienților.
Eduard Despinoiu: „Programul European Nursing Module deschide fiecăruia un nou orizont de cunoaștere. Poți trage propriile concluzii observând diferențele și asemănările între sistemele de sănătate. În subconștientul colectiv al vesticilor s-a cristalizat un puternic sentiment național și dorința vie de a îmbunătăți ceva în fiecare zi mai mult. Elevi, dacă printre voi sunt persoane care își doresc să schimbe ceva, care vor ca România să fie un loc mai bun pentru generațiile viitoare, trebuie să aveți încredere în asemenea programe derulate de școală noastră! Ca să înțelegi ceea ce e de schimbat, ca să crești și să te dezvolți cu adevărat, ai nevoie să știi ce înseamnă „dincolo”. Putem învăța de la cei mai buni ca noi! Trebuie doar să vrem!”
Cornel Topuzaru: „O experiență profesională necesară pentru orice asistent medical în devenire – așa privesc schimbul de experiență la care am participat în luna octombrie, în Spania. M-a „îmbogățit” socio-profesional pe mai multe paliere, fiind parte integrantă a procesului educațional teoretic și practic asigurat de Școala Postliceală „Carol Davila”. Pe această cale doresc să mulțumesc tuturor persoanelor implicate în realizarea acestui schimb de experiență, sprijin fără de care acest demers ar fi fost mult mai anevoios.
În primul rând am putut realiza o analiză comparativă între cele două sisteme de sănătatate – spaniol și românesc – ceea ce mi-a oferit o imagine de ansamblu a sectorului medical, alături de identificarea oportunităților, a amenințărilor, a punctelor forțe și a deficiențelor ce necesită a fi corectate în România, concluziile fiind de luat în seamă de către toți colegii mei din domeniul sanitar. Și economia Spaniei trece printr-o perioadă de recesiune, astfel încât oportunitățile de angajare și de remunerare sunt sensibil dezavantajoase, astfel încât există o lipsă a personalului bine pregătit, dar și a unei finanțări considerabile pentru resursa umană. De asemenea, diferențele culturale și de activitate socială pot influența starea de spirit a unui român stabilit pe termen lung în Spania. În al doilea rând, este extrem de benefic să poți vedea, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, cum este să lucrezi într-o țara străină și dacă te poți integra într-un sistem socio-cultural diferit, departe de familia ta și de țara natală.
Peste tot în Europa putem vorbi despre sisteme de sănătate cu lacune, cu plusuri și minusuri, cu avantaje și dezavantaje pe termen scurt, mediu sau lung, dar important este să învățam din aspectele negative și să le culegem pe cele benefice de la fiecare, pentru a le implementa în România. Acesta ar trebui să fie scopul nostu: să venim cu o altă mentalitate pentru țara noastră! Fiecare dintre noi putem schimba ceva în sistemul de sănătate din țară, cu implicare, perseverență și profesionalism. Sistemul trebuie schimbat și din interior întrucât resursa umană din România dispune de un avantaj major: implicarea sufletească în această nobilă meserie.”
Robert Dicu: „Milton Keynes este un oraș din sud-estul Angliei, care se află la o distanță de aproximativ 80 km față de Londra.Eu am ajuns aici din dorința de a afla cum funcționează și cât de diferit este sistemul medical englezesc față de cel din România. Obiectivele mele au fost: acumularea unui volum mare de informații despre sistemul sanitar britanic, descoperirea diferențelor dintre sistemele de pregătire ale cadrelor medicale din România și cele din Anglia, cunoașterea specificului activității asistentului medical britanic în ceea ce privește tehnicile și procedurile, abordarea pacientului, relațiile ierarhice, identificarea disponibilității și flexibilității sistemului medical britanic ca potențial angajator european. School of Health din cadrul Universității din Northampton oferă personal cu diferite specializări ( Mental Health Nursing, Child Nursing, Paramedic etc.) pentru 3 spitale locale. Costul studiilor este în jur de 5.500 lire/an. Durata studiilor este de 3 ani. Programa lor este asemănătoare cu cea din țară, orele de practică și orele de teorie fiind împărțite în mod aproximativ egal. Numărul orelor de practică atinge vârful în anul doi (peste 900 de ore). Interesant este că practica se face nu numai în spital, ci și în domeniul îngrijirii la domiciliu. Spitalul din Milton Keynes este unul modern cu 500 de paturi care asigură o gamă largă de servicii medicale pentru populația orașului și a zonelor limitrofe.
Care ar fi concluziile după această experiență: volumul de informații acumulat în schimbul ENM a fost conform așteptărilor, există diferențe între sistemul medical românesc și cel britanic în ceea ce privește atribuțiile fiecărui membru al echipei de îngrijire, dar în general actul medical respectă aceleași principii; sistemul medical britanic reprezintă o oportunitate pe piața muncii având în vedere diviziunea foarte strictă a responsabilităților asistentului medical.”
( prof. Raluca Brad )
{gallery}stories/2015/diseminareoct2015/1{/gallery}