Ultimul schimb European Nursing Module ( ENM ), din acest an școlar, s-a încheiat cu sesiunea de diseminare a informațiilor susținută de eleva DOINA IONIȚĂ (clasa II N – AMG). Schimbul s-a desfășurat la BERNER BILDUNGSZENTRUM PFLEGE din BERNA – ELVEȚIA.

Programul European Nursing Module ( ENM ) a însemnat posibilitatea de explorare a unei culturi diferite, asimilarea de noi valori și nu în ultimul rând prieteni noi. Implicarea într-un astfel de proiect îi ajută pe elevi să înțeleagă ce înseamnă cu adevărat comunicarea, grija față de pacient și dăruirea față de profesie.

 

 

Eleva noastră ne-a relatat despre experiențele sale personale, profesionale și culturale acumulate pe parcursul celor două săptămâni petrecute în Elveția. De asemenea, ne-a oferit o analiză foarte bine documentată despre sistemul sanitar și cel de învățământ din țara gazdă:

„Berner Bildungzentrum Pflege este cea mai mare școală de nursing din Elveția. Anual instruiește 400 de asistenți medicali.

Oferta educațională este amplă și cuprinde: specialități universitare și post-universitare: Anestezie, Terapie intensivă, Asistență medicală de urgență, Consiliere nursing, de promovare a sănătății, Cardiologie, Asistență la dezastre, Nursing în demență, Neonatologie, Îngrijire la domiciliu, Asistență paleativă etc.; cursuri intensive (disponibile pentru studenții universității, pentru angajatorii formatori, pentru publicul larg – care se confruntă cu situații speciale în familie – de exemplu: persoane cu handicap, îngrijirea nou-născutului etc.)

Formarea teoretică  a asistentului medical se bazează pe cursuri teoretice și seminarii, în cadrul cărora au loc simulări periodice, unde se folosesc manechine robotizate sau chiar actori profesioniști care joacă roluri conform unor scenarii precise.

 

Formarea clinică a asistentului medical:

 Pas.1. Studentul optează pentru specialitatea pe care dorește să o urmeze;

 Pas.2. Studentul își găsește angajatorul unde dorește să efectueze stagiul clinic, perioadă în care acesta este angajat propriu-zis și trebuie să se prezinte la lucru, la fel ca și ceilalți angajați (figurează pe graficul lunar). Primește responsabilități și atribuții, un număr de pacienți pe care trebuie să îi îngrijească, dar va fi mereu sub tutela unui asistent medical licențiat (care îl va îndruma, controla și îi va răspunde la întrebări, iar periodic îi va face o evaluare a progresului înregistrat).

 Pas.3. Școala încheie un contract cu angajatorul privind stagiul clinic, angajatorul virează salariul către școală și o parte din acesta ajunge la student. Există o strânsă legătură între școală – prin profesorul responsabil – și evaluările periodice care îi sunt făcute studentului pe parcursul școlarizării. În funcție de acestea, angajatorul recrutează, înainte de finalizarea studiilor, pe studenții care au fost instruiți la ei, în baza calificativelor.

 Pas.4. Stagiul clinic reprezintă 1 zi/săptămână (în anul I) și se majorează către finalizarea studiilor (3 zile/săptămână), iar restul de 2 – 4 zile/săptămână este reprezentat de activitatea didactică de la școală.

I. Salariul de început se ridică la aproximativ 4.650 CHF/lună; 

 II. După licență – minim 5.150 CHF/lună;

  III. După 2 ani de experiență, crește gradual până la 5.650 CHF/lună;

 IV. Pentru a se ajunge la ultimul nivel – 6.100 CHF/lună –  este necesar să se finalizeze și un master.

 

În general, în primii 2 ani de școală, doar căminele de vârstnici acceptă angajarea studentului, unde asistentul medical se ocupă foarte mult de îngrijirea de bază, igienă, alimentația pacientului etc. și nu realizează proceduri invazive. După cei 2 ani, se poate merge cu stagiul clinic pe specialitatea dorită.

 

În prima săptămană am participat la stagiul clinic în ALTERZCENTRUM ALENIA, un centru rezidențial cu finanțare publică. În cele 3 locații se oferă îngrijirea permanentă și pe termen scurt / lung a persoanelor vârstnice fără afecțiuni psihiatrice și a persoanelor vârstnice cu demențe.   

 În cea de a doua săptămână am fost la PRIVATKLINIK LINDE BIEL, un spital privat, ce oferă îngrijire pentru mai multe specialități: Chirurgie (Generală, Plastică, Reconstructivă și Estetică, Chirurgie Spinală), Obstetrică și Ginecologie, Medicină Internă, Chirurgie ortopedică și traumatologie, Radiologie, Urgențe, Alergologie și Imunologie, Radio Oncologie etc. Conceptul de bază al spitalului: asigurarea de tratamente și intervenții minim invazive, oferirea unui grad ridicat de confort și servicii medicale de calitate. Capacitatea spitalului: 100 de paturi.               

 

 Diferențe față de sistemul medical românesc

  a) MEDIUL SPITALICESC:

          Tehnologia și dotările ce contribuie substanțial la creșterea satisfacției pacientului (confort sporit și servicii de calitate), dar spațiile sunt reci că amenajare (cameră cu 1-2 paturi, dar și saloane cu 3-5 paturi);

          Reducerea substanțială a infecțiilor intraspitalicești prin: utilizarea dezinfectanților pentru tegumente și suprafețe, proceduri minim invazive realizate doar de medici (chiar și montarea unui cateter urinar sau a unei PEV);

          Număr scăzut de pacienți alocați fiecărui asistent medical (max. 5-6 pacienți): cu înregistrarea informațiilor medicale doar în softul de administrare, cantitatea de documente tipărite fiind foarte scăzută, iar imaginea de ansamblu fiind foarte bună – grafice pe nevoi, plan de îngrijire, evoluția până la momentul externării etc.;

          Deșeurile infecțioase erau aruncate împreună cu gunoiul menajer;

          Pretențiile și cerințele pacienților erau respectate cu mare atenție (însă costul spitalizării era unul substanțial);

          Foarte puțin timp petrecut la patul pacientului;

          Interacțiunea socio-umană se reduce la o comunicare limitată, punctuală;

          Asistentul medical se ocupă de toate îngrijirile necesare (inclusiv igiena eliminărilor).

 

b) CENTRELE REZIDENȚIALE PENTRU PERSOANELE VÂRSTNICE:

          Tehnologia, spațiile și dotările contribuie substanțial la creșterea satisfacției pacientului (confort sporit și servicii calitative);

          Se respectă voința vârstnicului (poate refuza medicația/mâncarea fără a se insista de către personalul de îngrijire) – la persoanele fără probleme psihice;

          Vârstnicul poate opta pentru încetarea propriei vieții (în anumite condiții limitative);

          Orice intervenție invazivă (PEV, montare cateter urinar, antibioterapii perfuzabile etc.) se realizează doar într-un cadru spitalicesc;

          Vârstnicii cu incontinență urinară sunt purtători permanenți de cateter vezical –asistentul medical realizează igiena intimă de 2 ori/zi;

          Asistentul medical efectuează toate îngrijirile (inclusiv igiena eliminărilor);

          Număr scăzut de pacienți/asistent medical (5-6-7 pacienți/tură de zi, repartizarea depinde de gradul de dependență);

          Activități ocupaționale, de socializare, de kinetoterapie foarte puține.

 

AVANTAJE ȘI BARIERE PENTRU ASISTENTUL MEDICALA DIN ROMÂNIA:

AVANTAJE:

 -are o pregătire cu un mare potențial de adaptare – în funcție de cerințele pieței;

 -dispune de abilități sociale și interpersonale dezvoltate, prin utilizarea empatiei, a expansiunii verbale și a unei socializări facile.

BARIERE:

 -bagaj cultural limitat;

 -bariere lingvistice (asistentul medical este obligat să cunoască minim 2 limbi străine – germană și franceză – pentru a-și putea desfășura activitatea lângă pacienți vorbitori nativi de limbi diferite);

 -trebuie să ne limităm relațiile interpersonale întrucât sunt persoane retrase că interacțiune, ca abordare, ceea ce îți transpune un sentiment de singurătate;

 -permanent ai contact direct cu foarte mulți imigranți – cu concepte diferite de viață, cu obiceiuri, comportamente și atitudini neobișnuite;

 -costul vieții extrem de ridicat (2,5 CH / 0,5 l apă plată), 300 CHF abonamentul pe mijloacele de transport în comun pentru o arie de aproximativ 35 km, 2000 CHF / lună chiria unui apartament.

 

PLANIFICAREA CARIEREI ÎN ELVEȚIA:

´  1.Primii 2 ani de școală – se lucrează în cămin pentru vârstnici;

´  2.Anul 3 – se poate intra pe specialitate;

´  3.Dupa 2-5 ani de la absolvire – se poate continua cu specializări suplimentare ( de 6 luni/1 an/ 2 ani) pentru a se crește salarial și pe funcții complementare.”

 

În perioada petrecută la Berna, Doina a participat și la Zilele Internaționale la Berner Bildungszentrum Pflege, o reuniune de câteva sute de persoane: studenți și cadre didactice de la 3 universități (universitatea gazdă, o universitate din Austria și una din Germania), studenții partcipanți în programele Erasmus și schimbul ENM, cadre didactice de la alte universități din țară, reprezentanți ai angajatorilor parteneri.    Scopul acestui eveniment a fost  celebrarea diversității.

Următorul schimb de experiență European Nursing Module ( ENM ) va avea loc în octombrie 2017. În urma selecției, au fost aleși elevii participanți:

GHINEA MIHAI, MUNTEANU ALEXANDRA și VĂLEANU LAVINIA – Belgrad (Serbia);

STOICA IOANA și GALOFTEANU GABRIELA – Madrid (Spania).

În aceeași perioadă, școala noastră va fi gazdă pentru 13 studenți din: Elveția, Suedia, Spania și Belgia.           

Avem cu ce să ne mândrim pentru că suntem de departe cea mai puternică „familie” care va contribui la sănătatea Europei. Inima noastră, așa cum apare și pe uniforma școlii, bate foarte tare și într-o direcție foarte bună. Această inimă, materializată în faptele de zi cu zi ne fac să fim mai uniți, mai buni, mai relevanți pe foaia de observație a sănătății Europei.”

( Președintele Consiliului de Administrație al Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila”, Director General – Prof. Univ. Dr. Alexandru Ioan MINCU )

 

  prof. Raluca BRAD 

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Afișări articol: 244

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Unica școală din România membră European Nuring Module din 1999

Ghidul Școlii – 2022

Portalul Mobilitatii Europene

Alte știri de interes