Scoala Postliceala Sanitara Carol Davila - Stagiul practic în Cipru - Jurnalul de proiect
Stagiul practic în Cipru - Jurnalul de proiect

Stagiul practic în Cipru - Jurnalul de proiect

Grupul de 20 de elevi ai Şcolii Postliceale Sanitare "Carol Davila", care participă la proiectului "Performing abilities in European nursing care",desfăşurat în cadrul programului de finanţare europeană ERASMUS +, 2014 – 1 – RO01 – KA102 – 001318, au demarat miercuri, 2 aprilie a.c., stagiul clinic la Clinica Royal Artemis Medical Center din oraşul Pafos, Cipru. Primele zile s-au desfăşurat conform programului stabilit, iar feedback-ul din partea elevilor a fost pozitiv, ne-a spus doamna Maria Pârlog, profesorul monitor al şcolii, care a primit rapoartele de activitate atât de la grupa de anul II, cât şi de la cea de anul III. În prima zi, programul celor două grupe a fost comun. Elevii noştri, însoţiţi de prof. Daniela Stoian, Directorul Şcolii Postliceale Sanitare "Carol Davila" şi prof. Lidia Moise, coordonatorul proiectului, au fost întâmpinaţi de staff-ul Centrului Medical Royal Artemis.

 
ZIUA I, 02 aprilie 2015
 
La orele 8.00 am ajuns la Clinica Royal Artemis Medical Center. Transportul a fost asigurat de la Hotelul Pafos Gardens până la sediul clinicii prin intermediul unui microbuz rapid și confortabil.
La Clinica Royal Artemis am fost întâmpinați de către domnul Theo Teofilou, Directorul General și de către domnul Ioannis Ioannou, Directorul de Îngrijiri, care au fost încântați să ne cunoască.
Schimbarea în echipamentul de practică (uniformă și încălțăminte albă, ecuson școlar) s-a realizat în camera numită Nursing Room prevăzută cu recipiente conținând substanțe antiseptice pentru dezinfectarea mâinilor.
Întâlnirea a debutat cu un schimb de impresii generale despre școala noastră și despre Clinica Royal Artemis.
Domnul Ioannis Ioannou, responsabil de coordonarea grupului nostru pe durata programului la clinică, ne-a prezentat Regulamentul de ordine interioară, normele de protecție și securitate în muncă, saloanele, cabinetele medicale, materialele, instrumentele și aparatele clinicii și pacienții. Pe parcursul zilei, ne-a fost prezentată în detaliu secția de Nefrologie și Camera de dializă, care ne-au impresionat prin dotări și aparatura modernă.
Deoarece clinica este structurată pe mai multe secții, ni s-a prezentat și modul în care se realizează comunicarea profesională și ierarhică. Astfel, ni s-a comunicat că sunt desemnați asistenți medicali responsabili cu instruirea și supravegherea noastră în stagiul clinic.
Până la orele 14.00, am fost însoțiți și supravegheați de domnul Ioannis Ioannou, care a avut grijă să ne răspundă la întrebări și să ne asigure că vom avea parte de o experiență clinică deosebită.
La final, domnul Theo Theofilou ne-a încurajat și ne-a recomandat ca oricând ne vom afla la patul pacientului, să ne închipuim că în locul acestuia ne-am putea afla noi și să-l tratăm exact așa cum ne-am dori noi să fim tratați, în mod special cu zâmbetul pe buze.
Pe tot parcursul zilei, s-a realizat monitorizarea activității prin doamna Daniela Stoian, Director al Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila” și prin domnul Theo Theofilou, Director General al Clinicii Royal Artemis Medical Center, partener în cadrul proiectului Erasmus+ 2014-1-RO01-KA102-001318.

 
ZIUA II, 03 aprilie 2015
 
La orele 7.20, grupul de elevi din anul al-II-lea a fost preluat de microbuz din fața hotelului și transportat la sediul clinicii Royal Artemis Medical Center, unde domnul Theo Theofilou, Director General, i-a întâmpinat alături de domnul Ioannis Ioannou, Director de Îngrijiri. Acesta din urmă s-a ocupat de repartizarea pe secțiile de Nefrologie și urgențe medico-chirurgicale și de prezentarea asistenților instructori de practică.
În saloane, am fost instruiți asupra modului de culegere a datelor de la pacienții spitalizați prin observarea comportamentului acestora, adresarea diverselor întrebări menite să furnizeze informații despre starea lor și totodată, studierea documentelor medicale. În urma discuțiilor purtate cu pacienții și a datelor obținute, am completat sub îndrumarea asistenților Foaia de observație și Foaia de temperatură.
Ni s-au prezentat regulile de asepsie și antisepsie, și modul de sterilizare a materialelor.
Cazuistica din spital este variată, incluzând un număr de 16 pacienți cu afecțiuni renale, pulmonare, digestive, neurologice, cardiace, astfel:
  • pacienți cu insuficiență renală cronică internați pentru hemodializă;
  • pacienți cu pneumonie sub tratament cu antibiotice, pacienți cu cancer pulmonar stadiul IV și BPOC;
  • pacienți cu insuficiență cardiacă supuși diverselor investigații (ecografie cardiacă, EKG);
  • pacienți cu demență senilă și depresie cronică.
 
Elevii au participat la următoarele activități:
  • monitorizarea funcțiilor vitale
  • interpretarea datelor
  • însoțirea pacienților pentru diverse investigații clinice (radiografie, tomografie computerizată, scintigrafie, RMN)
  • efectuarea toaletei
  • schimbarea lenjeriei de corp și de pat
  • pregătirea tratamentului prescris de medic cu administrare per os, intravenoasă și intramusculară;
  • recoltarea de sânge în vederea determinării glicemiei
  • efectuarea de EKG cu precizări din partea medicului în vederea interpretării rezultatului.
 
Pe lângă aceste activități, ne-a fost prezentată o Ambulanță împreună cu echipamentul aferent, apoi am fost conduși în sala de demonstrații unde am exersat modul de intubare orotraheală, montarea de catetere periferice și efectuarea masajului cardiac.
Toți elevii au fost încântați de dotările clinicii deoarece oferă condiții propice atât pentru perfecționarea tehnicilor de nursing învățate, cât și pentru deprinderea modului de utilizare a echipamentelor noi.
La finalul zilei am asistat la redactarea raportului de tură, iar asistenții șefi au apreciat buna noastră pregătire și ne-au spus că le suntem de ajutor.

 
ZIUA III, 04 aprilie 2015
 
La orele 7.30 ne-am prezentat la clinică în secția de Nefrologie, conform programului. Această zi a fost dedicată prezentării aparaturii medicale și asistării la efectuarea diverselor investigații paraclinice.
Am însoțit diverși pacienți la laboratorul paraclinic și am asistat la efectuarea de investigații paraclinice precum electrocardiograme, ecografii cardiace, ecografii renale și ecografii abdominale.
Ni s-au explicat în detaliu principiile de funcționare ale ecografului, precum și imaginile transmise de sonda transductor pe ecran: anatomia diverselor organe, anomalii vizibile și posibile cauze ale acestora.
După finalizarea investigațiilor, am însoțit pacienții înapoi la saloane și i-am ajutat să se așeze în pat, asigurându-se că se simt confortabil.
În cadrul acestor investigații, am remarcat că rolul asistentei medicale este foarte important: asistenta medicală se asigură nu numai că pacientul este așezat în poziție corectă, ci îl și încurajează oferindu-i astfel suport psihic. La efectuarea electrocardiogramelor, am ajutat asistenta medicală să poziționeze electrozii precordiali și pe cei periferici și ne-am reamintit importanța poziționării corecte a acestora.
De asemenea, am asistat la efectuarea hemodializei pentru doi pacienți cu insuficiență renală cronică. Durata hemodializei a fost de 4 ore, unul dintre pacienți fiind sub tratament și în secția Oncologie.
Cu această ocazie, am văzut pentru prima dată injectomate de unică folosință și ni s-au explicat principiile de funcționare ale unui dializor, precum și importanța hemodializei la pacienții internați.
Tutorele ne-a explicat și ne-a arătat diverse documente tip utilizate pentru înregistrarea rezultatelor probelor sangvine, a parametrilor funcțiilor vitale, a balanței hidroelectrolitice și a concluziilor diverselor investigații paraclinice.
Pe lângă aparatura utilizată la investigațiile paraclinice, tutorele ne-a prezentat monitoarele utilizate pentru înregistrarea funcțiilor vitale, două tipuri de defibrilatoare, aparate de ventilație mecanică și diverse tipuri de reductoare de oxigen. Ne-a demonstrat modul de funcționare al acestora și ne-a enumerat situațiile în care sunt utilizate, precum și riscurile manipulării incorecte a acestora.
A fost o zi deloc monotonă în care am acumulat numeroase informații tehnice, dar ne-am și implicat, la indicația tutorelui, la efectuarea investigațiilor paraclinice.

 
Săptămâna a doua, 06 - 07 aprilie 2015

Doamna prof Maria Pârlog ne scrie din Pafos, Cipru, unde se află alături de elevii noştri pentru monitorizarea stagiilor de practică:
"Aici totul este bine. Suntem sănătosi şi bucuroşi şi cu poftă de muncă. Toată lumea multumeşte şcolii pentru oportunitatea de a avea o asfel de experienţă.
Ne desfăşurăm stagiile într-o clinica privată, modernă cu tehnologie medicală de ultimă oră. În fiecare zi elevii noștri merg să-și perfecționeze cunoștințele de nursing aici. Zilnic sunt întâmpinați de directorul de îngrijiri care îi împarte în grupuri, îi repartizează pe secții și desemnează câte un asistent medical din staff-ul secției să se ocupe de ei.
Întâi merg în sală de demonstrație pentru a exersa tehnicile pe manechinele existente și apoi vin pe secție unde sunt implicați în toate procedurile medicale. La o parte din proceduri participă, altele sunt executate chiar de ei.
În cursul zilei de azi a fost liniște în spital, semn că se apropie sărbătorile pascale. Totuși, în secția de terapie intensivă a fost adusă o pacientă cu șoc septic complicat cu o insuficiență renală acută și a avut
nevoie de dializă. Era agitație mare. Pacienta a venit în mare urgență, iar elevii noștri de anul II au fost de mare ajutor.
I-am văzut pe elevii din anul III îngrijind bolnavi cu cancer. Nu s-au dat în lături de a participa la tot ceea ce înseamnă ajutor pentru semeni. Începând de la toaleta bolnavului, la mobilizarea acestuia, la plimbarea în scaunul rulant, până la administrarea unor medicamente de mare risc precum citostaticele, elevii noștri s-au implicat și au dovedit empatie pentru bolnavi și familia acestora, dar și îndemânare și cunoaștere.
Stau și îi privesc cum, la sfârșit de program, elevii noştri se întâlnesc în sală de nursing și își împărtășesc impresii, elaborează planuri de îngrijire, se autoevaluează. Apoi ne întâlnim cu toții: elevi și profesori. Suntem copleșiți și obosiți. Dar tinerețea elevilor învinge oboseala. Le este foame și dor de plimbare. Este soare și mare. Iar mâine o luăm de la capăt."


 

ZIUA VIII,  08 aprilie 2015

Elevii din anul II au participat la îngrijirea bolnavilor din secția de nefrologie, unde s-au concentrat asupra îngrijirii bolnavilor cu litiază renală. Au participat la investigarea unui pacient cu colică renală care, în urmă unei ecografii, a fost diagnosticat cu litiază renală. Elevii noștri au recoltat urină pentru sumarul de urină și au administrat, sub supravegherea mentorului, antispastice și analgezice.
Elevii din anul III au participat la îngrijirea unei paciente cu cancer bronhopulmonar. Au observat cum se execută o bronhoscopie și cum se preleveaza țesut pentru biopsie. Au participat, de asemenea, la îngrijirea stomei unui pacient cu traheostoma.
La sfârșitul zilei, în sală de nursing au împărtășit impresii, au discutat despre modalitățile de elaborare a planului de îngrijire și s-au evaluat reciproc.

Prof. monitor Maria Pârlog


 

Săptămâna a treia, 20 aprilie 2015

Iată că ne apropiem cu paşi repezi de finalul acestui stagiu clinic pe care 
cei 20 de participanţi în cadrul proiectului Erasmus + "Performing Abilities in European Nursink Skills", 10 elevi din anul II AMG si 10 elevi din anul III AMG, îl desfăşoară în Clinica Royal Artemis Medical Center din Pafos, Cipru. Prof. responsabil monitorizare Maria Pârlog  ne prezintă succint activităţile desfăşurate de participanţi.
Elevii au fost instruiţi asupra testelor de diagnostic specifice secţiei în care au fost repartizaţi:
- probe sanguine:  markeri tumorali, hormoni ectopici, proteine oncofetale
- examene citologice diverse: Papanicolau, scaun, sputa, urină, LCR, măduvă osoasă;
- mamografie;
- tomografie computerizată;
- alte examene radiologice;
- RMN;
- scintigrafie;
- echografie;
- endoscopie;
- puncţie biopsică; examene anatomopatologice;
- alte teste de diagnostic.
Elevii au fost familiarizaţi cu tipurile de investigaţii din unitatea spitalicească.  Le-a fost prezentată aparatura din spital şi li s-a explicat rolul asistentului medical în executarea
investigaţiilor respective.

De asemena, elevii au însoţit pacienţii la investigaţii.
Îngrijirea pacientilor a constat intr-o gamă largă de proceduri, de la ingrijirile de bază (îngrijiri igienice, asigurarea confortului pacientului, poziţionarea, asigurarea condiţiilor de microclimat) la recoltarea produselor biologice şi administrarea medicamentelor de risc, precum analgezicele şi citostaticele.
La patul bolnavilor au urmărit:
-  funcţiile vitale şi vegetative (cu măsurarea diurezei pacientului);
-  alimentaţia bolnavului;
De asemenea:
•    Au învătat sa calculeze raportul ingesta/excreta şi balanţa hidroelectrolitică.
•    Au învătat tehnica dializei şi au supravegheat pacienţii dializaţi.
•    Elevii au fost instruţi să identifice problemele de dependenţă la pacienţii internaţi şi să stabilească diagnosticele de nursing. Au fost conştientizaţi asupra multitudinii de semne şi simptome, precum şi asupra aspectelor psihologice şi etice în îngrijirea pacientului.
•    S-a pus accentul pe comunicarea cu pacientul.
•   Elevii au petrecut zilnic timp în sala de demonstraţie a spitalului unde au exersat deprinderile pe manechine şi au discutat despre cunoştinţele acumulate din stagiu. În sala de nursing au prezentat problemele de dependenţă şi diagnosticele de nursing stabilite la pacienţii îngrijiţi. În echipă au elaborat planuri de îngrijire pentru fiecare caz.
•    Au învăţat să lucreze în echipa medicală multiculturală de pe secţie.
Activitatea s-a desfăşurat sub directa supraveghere a directorului de nursing al clinicii şi a profesorului monitor. La sfârşitul fiecarei zile, elevii au discutat aspectele îngrijirii specifice şi au făcut evaluări reciproce şi autoevaluări.

 

Final de stagiu clinic în Cipru
 
În ultima zi a stagiului clinic desfăşurat în clinica Royal Artemis Medical Center din Pafos, Cipru, elevii noştri au susţinut colocviul de evaluare, ne transmite prof. responsabil monitorizare Maria Pârlog. "Împreună cu domnul Ioannis Ioanoum, directorul de îngrijiri al clinicii, am evaluat fiecare elev în parte. După ce au efectuat probă practică constând
 într-o tehnică, au prezentat studiile de caz. Am verificat caietul de activități zilnice al fiecărui participant la proiect și fișa de apreciere", ne transmite domnia sa.
 
Ajuns la final, stagiul clinic din Clinică Royal Artemis din Cipru a fost unul interesant și a constituit o oportunitate pentru înțelegerea nursing-ului într-o altă cultură a spațiului european, afirmă prof. Maria Pârlog. "Considerând că acest proiect a fost un succes, mulțumim școlii pentru suport. Pe parcursul celor 3 saptamanai am simțit căldura celor de acasă, a domnului director general Prof. Univ. Dr. Alexandru Ioan Mincu, a doamnei director Daniela Stoian, a profesorilor și a elevilor noștri.

Cu dor de țara și cu un nou bagaj experiențial, echipa din Cipru așteaptă să se întoarcă acasă și să va împărtășească pe viu din ceea ce a trăit aici." 

 
 

 

Citit 4183 ori Ultima modificare Duminică, 03 Ianuarie 2016 18:41
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

PARTENERI

brighton.jpgefnweb_eu.JPGeurope_eu.JPGministerulsanatatii_ro.jpgnmcuk_org.JPGoamr_ro.JPG