În contextul unui management sanitar performant, este foarte important de înțeles care sunt calitățile unui bun asistent medical. Astfel, pot fi selectate persoanele cele mai potrivite pentru a lucra în acest domeniu.
Încă de la începutul procesului de formare și până la angajare și, ulterior, perfecționare în carieră, este importantă identificarea și dezvoltarea unor calități care să asigure integrarea și dezvoltarea în domeniul medical aflat într-un proces continuu de evoluție și specializare.
Astfel, într-un studiu realizat de o companie specializată în realizarea de cursuri de perfecționare a personalului din domeniul medical (https://www.relias.com/blog/13-qualities-and-characteristics-of-a-good-nurse), cele 13 calități ale unui bun asistent medical sunt următoarele:
-asistentul medical este o persoanӑ atentă la nevoile celor din jur și căreia îi pasă de pacienți – deși pare firesc ca aceasta să fie o caracteristică naturală a asistentului medical, implicarea în procesul de îngrijire și interesul față de evoluția pacientului au un impact semnificativ în îmbunătățirea stării de sănătate a acestuia;
-are bune abilități de comunicare – acestea sunt extrem de importante în cadrul echipei interdisciplinare de îngrijire deoarece asistentul medical trebuie să comunice atât cu pacientul, cât și cu ceilalți asistenți medicali, medici, terapeuți, personal medical și familia / aparținătorii pacientului; fără o comunicare eficientă cresc șansele de apariție a diferitelor erori medicale, iar pacienții se pot simți neglijați sau dezinformați cu privire la actul medical;
-este empatic – exercitându-și profesia cu empatie, asistenții medicali vor fi axați pe nevoile pacientului în procesul de îngrijire și nu vor urma pur și simplu anumite proceduri de rutină;
-atent la detalii – având în vedere că fiecare asistent medical are în grijă un număr relativ mare de pacienți, grija la detalii este esențială pentru a putea observa cu o cât mai mare acuratețe semnele și simptomele pacienților, răspunsul lor la tratament sau anumite modificări în comportamentul acestora;
-are abilități de rezolvare a problemelor – deși în procesul de formare profesională viitorii asistenți medicali dobândesc cunoștințele teoretice și practice de care au nevoie pentru a își desfășura viitoarea profesie, la locul de muncă își vor dezvolta capacitatea de rezolvare a problemelor apărute frecvent; având în vedere că asistentul medical este cel care petrece cel mai mult timp cu pacientul, abilitățile sale de rezolvare a situațiilor apărute pot avea un impact major în procesul de îngrijire;
-o bunӑ rezistență fizică – deși este unul dintre aspectele adesea subestimate, rezistența fizică este una extrem de importantă deoarece asistentul medical este implicat în procesele de mobilizare a pacienților și de asemenea parcurg distanțe impresionante pe parcursul programului de lucru;
-nu îi lipsește simțul umorului – având în vedere că profesia de asistent medical este una dintre cele mai solicitante și obositoare din punct de vedere emoțional și fizic, adesea cei mai buni asistenți medicali sunt cei care găsesc timp pentru a se detensiona și a scăpa de stres; simțul umorului ajută la menținerea unei atitudini pozitive, apropiindu-i de pacienți și crescând încrederea acestora;
-oferă suport pacientului – de cele mai multe ori, la intrarea într-o instituție medicală, pacientul este dezorientat și confuz; este rolul asistentului medical de a consilia și oferi suportul necesar pacientului;
-nu se oprește niciodată din învățat – o dată cu evoluția tehnologiei și noile descoperiri din domeniul științei, personalul medical trebuie să învețe continuu și să fie la curent cu noile tehnologii, indiferent de vârstă, poziție și experiență profesională;
-are o gândire critică – în special în situațiile critice, atunci când cunoștințele teoretice trebuie să fie puse corect în practică într-un interval de timp relativ restrâns; această calitate se îmbunătățește pe parcurs, o dată cu dezvoltarea experienței personale și profesionale;
-își gestionează bine timpul – astfel încât asistentul medical să rezolve mai întâi situațiile critice și abia ulterior să se ocupe de cele mai puțin grave, chiar dacă unii dintre pacienți cu probleme minore vor solicita mult mai multă atenție extrem de frecvent;
-are abilități de leadership – deși atenția asistentului medical este în general concentrată asupra pacienților, unii dintre aceștia vor ajunge în funcții de conducere fără să aibă neapărat o pregătire de specialitate în domeniul managementului; principalul rol al acestora este de a semnala la momentul oportun și într-un mod adecvat diferitele situații cu care se confruntă personalul medical la momentul respectiv, oferind propuneri pentru remedierea sau chiar rezolvarea acestora;
-și, nu în ultimul rând, experiența – atunci când un asistent medical ajunge la vârsta la care nu mai poate lucra în cadrul sistemului medical, acesta va lua cu el anii de experiență profesională și cunoștințele profesionale care nu vor putea fi înlocuite atât de facil de noii asistenți medicali debutanți care le vor lua locul; situația ideală este aceea în care există un schimb de cunoștințe și experiență între generațiile de asistenți medicali, astfel încât calitatea procesului de îngrijire să nu aibă de suferit.
În acest context, învățământului postliceal sanitar îi revine un rol extrem de important în formarea viitorilor asistenți medicali care să dobândească toate aceste calități și care să se adapteze unui sistem medical aflat într-o continuă schimbare.
prof. dr. Andreea CSOLTI
director adjunct – Școala Postliceală Sanitară „Carol Davila”
VINO SĂ TE FORMEZI PENTRU PROFESIA DE ASISTENT MEDICAL!
ȘCOALA POSTLICEALĂ SANITARĂ „CAROL DAVILA” BUCUREȘTI
Str. Viitorului nr. 161-163, sector 2, București – tel / fax: +4021.610.70.68;
contact@scoalacdavila.ro, www.scoalacdavila.ro