În urma acordului bilateral pe care Școala Postliceală Sanitară „Carol Davila” l-a încheiat cu Ami – Foundation, Amiedu din Helsinki – Finlanda, pentru al doilea an consecutiv, doi elevi din anul I, calificarea BFKT, Gelu Costache și Delia Gianina Dinu, participa în următoarele două săptămâni la un schimb de experiență în Helsinki.
Programul lor va include pregătire teoretică, dar mai ales practică în Helsinki City Hospital, Haartman Hospital, Helsinki University Central Hospital – HUCH, Esperi – Care Service Centre ( elderly care ), Sortso Cooperative – Espoo Home care, Orton Hospital. De asemenea, elevii noștri vor lua parte la discuții și seminarii despre sistemele de sănătate și de învățământ sanitar din Finlanda și România, despre cultura și tradițiile din cele două țări. Vor avea de asemenea vizite la obiective culturale (de ex. Muzeul Național din Helsinki).
Înainte de plecare cei doi ne-au declarat:
Gelu Costache: „A participa la un schimb de experiență internațional a fost una dintre cele mai puternice motivații pentru a mă înscrie și a urma cursurile Școlii Postliceale Sanitare „Carol Davila”.
Faptul că mi se oferă această șansă acum, spre finele primului an de studii la BFKT, este o onoare și un prilej de a-mi verifica toate cunoștințele, de a mi le îmbogăți, de a evalua și de a compara, dar și de a reprezenta cu mândrie școala și profesorii al căror elev sunt.
Mă bucur pentru că acest schimb a vizat Finlanda, țară recunoscută atât pentru sistemul de sănătate, de îngrijire a vârstnicilor, cât și pentru sistemul de învățământ considerat cel mai performant din lume.
În concluzie, cred că am făcut o „afacere” foarte bună: plec cu un sac de speranțe și promisiuni și aștept să mă întorc cu 2 – 3 saci de cunoștințe, informații și experiențe noi!”
Delia Gianina Dinu: „Așteptările mele sunt legate de dezvoltarea aptitudinilor practice, știind faptul că stagiul de pregătire de acolo este absolut fascinant. Învățământul din Finlanda se bazează mai mult pe practică, în acest fel, la terminarea școlii, elevii rămânând cu foarte multe cunoștințe. De asemenea, contactul cu mediul în care îmi voi defășura viitoarea activitate profesională și corelarea cunoștințelor teoretice acumulate cu activitatea practică specifică mă vor ajuta în viitoarea profesie. 
Acest schimb de experiență este o oportunitate deosebită de a obține competențe noi, de a-mi dezvolta aptitudini, de a-mi deschide orizonturile profesionale și de a avea experiența unei culturi diferite. Cred că va facilita realizarea unei tranziții mai ușoare de la școală la viața profesională activă și familiarizarea cu cerințele practice, nevoile domeniului de activitate și punerea în aplicare a cunoștințelor teoretice.”
 
Sistemul de învățământ și cel de sănătate în Finlanda
 
Anul trecut, în perioada 01 – 04.04.2014, școala noastră s-a bucurat de prezența a 6 oaspeți din Finlanda, profesori și asistente medicale, sosiți la noi în țară prin PROGRAMUL LEONARDO DA VINCI – VETPRO. La un an de la acestă experiență le-am rugat pe câteva dintre oaspetele noastre să ne spună mai multe despre sistemul de învățământ și cel de sănătate din țara lor.
Eeva Pyhälammi, Director Executiv, Hyvinkään Veteraanitalosäätiö
„ Guvernul alocă cei mai mulţi bani din PIB pentru sistemul de sănătate şi cel de învăţământ. Sistemul nostru de învăţământ este considerat a fi cel mai performant însă, trebuie să spun că avem și noi probleme pentru că nu există suficientă motivație deoarece este accesibil pentru toată lumea. Poți alege să faci tot ceea ce dorești. Chiar și dintre cei care sunt studenți la Nurse School, atunci când termină studiile, aleg să practice altă profesie.” 
Finlanda nu este doar una dintre țările cu cel mai înalt standard de viață din lume, ci și țara cu cel mai performant sistem de învățământ. Astfel, la testele PISA, teste la care România s-a clasat penultima în Europa, Finlanda s-a clasat pe locul I, la mare distanță de următoarele ţări.
De asemnea, și finanțarea educației este pe măsură – deși Finlanda alocă tot 6% din PIB acestui domeniu, nivelul de dezvoltare economică net superior României face că finanțarea per elev să fie de aproximativ 7.000 de euro pe an, sumă de 7 ori mai mare decât cea alocată de Ministerul Educației și Cercetării Științifice din România.
Finlanda este o țară cu 5,4 milioane de locuitori, bugetul alocat de guvern educației fiind echivalent cu 6% din PIB sau aproximativ 10 miliarde de euro. 
În clasele I-VI elevii au toți același curriculum, însă la gimnaziu apăr mai multe materii opționale, care sunt alese împreună cu părinții și consilierul școlar.
Materiile comune sunt: cele 2 limbi oficiale (finlandeză și suedeză), o limbă străină, studii de mediu, educația pentru sănătate, religie sau etică, istorie, studii sociale, matematică, fizică, chimie, biologie, geografie, educație fizică, muzică, artă și lucru manual, economie domestica. Notele sunt de la 4 la 10, notă minima de trecere fiind notă 5.
Evaluarea elevilor
În Finlanda se pune mare accent pe autoevaluare, elevii fiind puși în situația de a își da ei înșiși calificative. În primele clase nu se dau note, ci se fac doar evaluări verbale, rămânând la decizia locală anul de studiu de la care este introdus și sistemul de notare. La sfîrșitul fiecărui an de studiu, elevii primesc un certificat de absolvire. Dacă elevul nu a reușit să acumuleze suficiente cunoștințe, acesta susține o nouă examinare la sfârșitul verii, iar dacă nu reușește să treacă nici acest examen poate repetă anul, însă aceste cazuri sunt foarte rare, iar decizia de a repeta anul este luată de către profesori împreună cu directorul școlii numai după ce are loc un interviu cu elevul și părinții acestuia.
Un accent deosebit se pune pe ritmul propriu de învățare al fiecărui elev în parte, iar competiția între copii nu este stimulată în niciun fel! În școală sunt angajați mai mulți profesori de sprijin, care lucrează cu copiii cu dificultăți de învățare, fie în cabinetul propriu, fie la clasă, în timpul în care materia respectivă este predată. Elevii sunt încurajați permanent să gândească liber, să dezbată subiecte, să pună întrebări, să lucreze în echipă, să înțeleagă ceea ce învață și pentru ce învață.
Elevii finlandezi petrec în școală aproximativ 600 de ore pe an, mult mai puțin în comparație cu cele 800 de ore petrecute de francezi, iar temele pentru acasă sunt foarte puține. De ce? Predând mai puțin, elevii pot să-și consolideze mai bine informația, iar timpul liber pentru joacă este de fapt unul dintre factorii care stau la baza succesului școlar!
Sistemul educațional finlandez este alcătuit astfel:
  1. Anul pregătitor: pentru copiii de 6 ani, opțional, constă în activități  desfășurate în centrele de zi
  2. Școală primară: clasele I-VI
  3. Gimnaziu: clasele VII-IX
  4. Liceu sau școală vocațională: clasele X-XI
  5. Universitate
Educația obligatorie este de 9 ani și este gratuită.
Toți elevii primesc gratuit masa de prânz la cantina școlii. Aceasta face parte din educația pentru sănătate și obligatoriu se servește mâncare  sănătoasă.
 
Elina Lukkarinen: „Despre sistemul de sănătate putem să spunem că punem accent pe prevenție și pe medicina de bază. Dar avem unele probleme.  Guvernul afirmă că avem un sistem de sănătate foarte costisitor, mult prea costisitor și este necesar să reducem din cheltuieli. În prezent, pe o arie foarte mică poți alege să mergi la mai mulți medici ce au aceeași specialitate. În viitorul apropiat, guvernul dorește să mai reducă din clinici și să existe un spital care să deservească o zonă mai largă. Se speră că în felul acesta se vor reduce din cheltuieli, costurile nu vor mai fi atât de mari. 
De asemenea, o problemă foarte importantă este aceea că există foarte multe persoane în vârstă, iar numărul celor apți pentru muncă este mai mic.
În Finlanda încercam să punem accent pe prevenție, pe educația pentru sănătate. În fiecare școală există o asistentă responsabilă cu acest lucru. Încercăm să aflăm cât mai de timpuriu dacă există o problemă de sănătate.
Diferență dintre un spital de stat și unul privat nu este prea mare. Dacă alegi să mergi la un spital privat nu vei plăti cu mult mai mult decât într-un spital public. Plătești aproape aceeași sumă.
Asigurarea medicală este generală și include aproape toate serviciile. Serviciile de sănătate sunt organizate de autorităţile locale și includ educație sanitară și consultații, îngrijire medicală. sănătate mintală, transport pentru pacienți, prestații stomatologice, asistentă  medicală pentru școli și studenți, medicină muncii, controale și teste de screening periodice. Sistemul de asigurări de sănătate rambursează, de asemenea, costul serviciilor  medicale din sectorul privat, mai exact o parte din onorariile percepute de medici, costul îngrijirii medicale private, inclusiv prestații stomatologice, fizioterapie, examene psihologice și analize de laborator.”   
Kristiina Muhonen – Relația dintre medici și asistenții medicali: „Trebuie să spunem că medicii respectă foarte mult munca asistenților medicali și au încredere în îngrijirile acordate  de aceștia pacienților. Înainte de a lua o decizie legată de tratament, se consultă cu asistentul medical cu privire la starea generală a acestuia. Asistentul și medicul lucrează în echipă și au o relație foarte strânsă.” Organigrama este similară cu cea din țara noastră. 
 
prof. Raluca Brad
 
 
{gallery}stories/2015/bfkt-finlanda{/gallery}
 


 

Elevii noştri Gelu Costache și Delia Gianina Dinu au ajuns duminică, 17 mai 2015 la Helsinki, Finlanda, în schimbul de experienţă organizat de şcoala noastră şi Ami – Foundation, Amiedu din Helsinki, în cadrul unui parteneriat bilateral.
 
 
 ZIUA SOSIRII
 
„Duminică am fost primiți cu deosebită căldură la aeroportul din Helsinki de către Dna Prof Heli Pispala-Tapio, coordonatoarea schimbului de experienţă la care participăm. Am rezolvat cu rapiditate problemele de cazare, transport și logistică. După un tur al centrului istoric al orașului am revenit  pentru a discuta în detaliu programul ce urmează să-l desfășurăm pe parcursul celor 2 săptămâni. Gazda noastră a fost foarte receptivă la propunerile noastre și extrem de flexibilă în ceea ce privește doleanțele și curiozitățile noastre. De altfel, curiozitatea și competențele ascunse sunt cuvinte cheie în programul educațional al finlandezilor și în special al școlii AMIEDU, lucruri pe care Dna Prof Heli Pispala-Tapio ni le-a promis a fi dezvăluite și exemplificate de către elevi și profesori, deopotrivă, în zilele ce vor urmă.
Am avut o zi de acomodare,  având timp și pentru o plimbare prin Helsinki. Ne relaxăm, dar ne și facem ordine în gânduri și facem ultimele retușuri la prezentările ce vor urma”, ne-a spus Gelu Costache, elev Anul I, BFKT, participant la acest schimb de experienţă.
 

 

ZIUA I
„Am început stagiul printr-o zi dedicată exclusiv școlii Amiedu. După o scurtă ședința de planificare, am plecat în vizită prin școală. Am crezut că este o vizită relaxată. De fapt a fost un adevărat tur de forță, cu reguli foarte precise și cu un ritm amețitor. Astfel,  în fiecare din cele 5 clase vizitate, am făcut prezentarea școlii noastre și a Sistemului de Sănătate din România, într-un timing precis, impus. Apoi, ne-am integrat brusc în cursul normal al orei de clasă, la unele luând parte activ. 
La ora de anatomie s-a lucrat pe grupuri mici de elevi (4) în fața calculatoarelor și cu un film didactic rulând pe videoproiector. 
Am participat și la o oră de mentenanță tehnică, o materie care este și specialitate, absolvenții acestui curs fiind angajați în spitalele cele mai mari dar și în cele mai mici cabinete stomatologice. Este vorba de învăţarea tuturor manevrelor și normelor utilizate în dezinfectare și sterilizarea instrumentarului medical. Laboratorul de practică este foarte bine utilat, cu aparatură similară cu cea pe care vor lucra la angajare. 
Cursul de prim ajutor este un curs care include manevrele specifice de acordare a primului ajutor.
Semiologie medicală te pregătește pentru cazul în care vei lucra la un serviciu de ambulanță și comunicare, respectiv tehnici de interogare și consiliere  în caz că vei lucra într-un call center-urgenţe. S-a urmărit un film didactic în care în prima parte un vârstnic suferă un atac de cord, este singur în casă, doar cu un copil de 4-5 ani. Se urmăresc semnele simulate de actor. A două parte a continuat cu apelul telefonic către 112,  demonstrând valoarea diferitelor tehnici de interogare precum și consilierea până la ajungerea echipajului medical. În tot acest timp, în mijlocul clasei asteaptau două manechine moderne, electronice, pentru a trece la partea practică de evaluare a semnelor vitale și acordarea primului ajutor.
Ora de tehnici de manevrare a pacientului – oră de practică, s-a desfășurat într-o altă sală imensă, care simulează spitalul, cu peste 8 paturi moderne, manechine și materiale, accesorii moderne.
Cursul de asistenţă și consiliere a bolnavului cu dizabilități motrice, în spațiul domestic, s-a desfășurat  în altă clasă, destul de mare pentru a fi compartimentată și utilată ca o locuința. S-a prezentat tehnica disponibilă pentru a modifica ambientul în scopul facilitării reintegrării în spațiul domestic. Multe din aceste device-uri se pot închiria de la spitale pentru a face costul rezonabil.
La toate aceste cursuri am participat pe parcursul a 8 ore în care toți participanții, de la elev la instructor sau profesor, au prezentat, demonstrat, învățat, argumentat și au fost testați. Inclusiv, sau mai ales, noi!
Este un sistem educaţional interactiv, extrem de motivant, care se sprijină pe o bază materială impresionantă. Și, în cele din urmă, cred că și rezultatele sunt pe măsură!
Pot să spun că feedbak-ul din partea finlandeză a fost pe măsură, astfel că Dna Prof Maja Makkonen mi-a scris că a fost o plăcere să ne cunoască și ne mulțumește pentru prezentarea pe care am susținut-o despre România. De altfel, în cursul zilei, apreciind favorabil prezența noastră, a zis că în toamnă, când probabil vor trimite în România studenți prin ENM, și-ar dori mult să vină și domnia sa, să ne cunoască școala și echipa de profesori. Precizez că Prof Maja Makkonen este un fizioterapeut care a activat 26 de ani în Spitalul Universitar din Helsinki și actualmente este profesor la Amiedu.
Mulțumesc mult pentru sprijin și suport și sunt convins că vom fi încantaţi de acest stagiu. Suntem recunoscatori pentru aceasta oportunitate.”
Gelu Costache, Anul IB-BFKT / SSPCD 
{gallery}stories/2015/bfkt-finlanda/1{/gallery} 

ZIUA II
„Cea de-a doua zi a stagiului a fost rezervată pentru Meilahti Hospital Area, o platformă de spitale, clinici de specialitate, două institute de cercetare medicală, o secție a Facultății de Medicină și o Școală de nursing. Toate pot asigura îngrijire de specialitate pentru aproximativ 10.000 de pacienți / lună.
Dintre toate ne-am axat pe Haartman Hospital și pe Helsinky Universitary Central Hospital.
Am avut-o ca gazdă pe asistenta șefă Jaana Palviainen, care ne-a prezentat tot spitalul, subliniind că avem voie să punem orice întrebare, ba chiar să oprim orice cadru medical – fără a deranja actul medical – pentru a pune întrebări și a cere explicații. De altfel, lucrul acesta îl remarc peste tot, inclusiv în viața de zi cu zi, finlandezii punând mare preț pe curiozitate și comunicare.
Pe lângă curățenia, senzația de spațiu, personalul numeros – suficient pentru a asigura o îngrijire atentă și de o calitate superioară, lucrurile de top remarcate au fost grija pentru intimitatea pacientului, pentru precizia actului medical, grija pentru integritatea fizică și mentală a personalului medical, dar și pentru siguranța lui, toţi angajații având asupra lor un sistem GPS și alarmare în caz de necesitate, cu atât mai mult cu cât o secție întreagă era rezervată celor cu probleme privind consumul de alcool, droguri sau alte substanțe, care îi predispun la violență.
După această prezentare generală am ajuns și la prezentarea specialității medicale pentru care suntem aici.
Mai întâi o precizare pe care o găsesc necesară: titulatura cadrului medical care aplică programe și proceduri de recuperare-reabilitare, indiferent de natura tehnicii adoptate, este de fizioterapeut.

Revenind, în Haartman Hospital activează 6 fizioterapeuți, câte unul pe fiecare secție. Menționez că nu este vorba de un spital de recuperare sau cu secții de nivel 1 sau 2 al urgențelor medicale. Peste 50% dintre pacienți sunt vârstnici, cu afecțiuni cronice. Am remarcat cu admirație numărul și diversitatea aparaturii necesare mobilizării pacienților, aflată în orice colț disponibil. Mobilizarea pacientului este cuvânt de ordine pe fiecare secție, atâta timp cât se știe că poziția îndelungată afectează atât toate funcțiile vitale, cât și integritatea tegumentelor. De unde rezultă importanța terapeutului în realizarea unei îngrijiri medicale de calitate și scurtarea spitalizării.

Îndatoririle fizioterapeutului acoperă o gama largă de activități, de la evaluarea motilității la internare, mobilizarea permanentă a pacientului, programe de tonifiere musculară, la evaluarea motilității la externare și chiar însoțirea pacientului acasă pentru evaluarea condițiilor domestice, a gradului de adaptare a ambientului la dizabilitatea respectivă. Toate aceste informații ne-au fost oferite de 2 fizioterapeute, încurajându-ne să încercăm și 2 aparate electronice pasiv-active.

În Helsinki University Central Hospital am fost întâmpinați de asistenta șefă  a secției (Recuperare), Katja Tinttunen, care, după o scurtă introducere, ne-a dat în grija fizioterapeutului șef, Kasperi Floman. Secția cuprinde 16 săli de recuperare individuală, cu tot atâția terapeuți pe tură, punându-se accent pe intimitate și lucrul individual cu pacienții, care provin în special de la celelalte secții ale spitalului, mai ales de la cele de chirurgie. Astfel, ne-a  spus dl. Floman, toți fizioterapeuții trec printr-un proces continuu de învățare și specializare, fiecare din secție fiind dedicat recuperării unei afecțiuni specifice. Dl. Floman este specializat pe recuperarea problemelor apărute la aparatul uro-genital, în special incontinență urinară, acestea putând fi ameliorate într-un grad mare, prin anumite programe și proceduri.

E de prisos să mai menționez aparatura de specialitate, în cadrul secției existând și o încăpere specială dedicată spălării, curățării și dezinfectării automate a părților mecanice ale aparaturii.

Încheiem ziua gândindu-ne că după un așa bombardament informațional, în numai două zile, nimic nu mai poate fi spus și arătat.

Oare? Vom vedea…

Gelu Costache, I B  – BFKT 
{gallery}stories/2015/bfkt-finlanda/2{/gallery}

ZIUA III și IV

Miercuri şi joi am vizitat Esperi Care – Tilkka, unul din cele mai mari centre de îngrijiri pentru vârstnici din Helsinki. Preluați de Asistenta Șefă, Dna HeliLinkova, ni s-a făcut turul stabilimentului, răspunzând cu amabilitate și în detaliu la toate întrebările noastre. Vizită a durat aproximativ 6 ore datorită faptului că este vorba de o instituție unde se acordă cazare și îngrijire la peste 100 de beneficiari.  Centrul este structurat pe 9 nivele, cu cabinete de evaluare, cabinete medicale pe specialităţi, săli de kinetoterapie. Există și spații de cazare, structurate pe probleme medicale și în funcție de starea generală de sănătate a beneficiarilor. Tot aici își are sediul și o companie privată – „Physiogeriatria” – care, în colaborare cu sistemul național de asigurări sociale, oferă servicii specializate de recuperare și întreținere pentru vârstnici.
A doua zi am fost programați să observăm și să luăm parte la programul obişnuit al unei singure secții, cea de la etajul 6, considerată potrivită  pentru a putea observa mai bine diferitele tehnici de îngrijire impuse.
La momentul respectiv, pe secție erau cazați 10 beneficiari, cu vârste cuprinse între 82 și 96 de ani, care din punct de vedere al motilității se încadrau de la independență parțială până la imobilizare la pat.
Personalul pe această secție este format din 4 asistente permanente – tură de zi și -tura de noapte. Pe toate secțiile se mai întâlnesc și elevi care îşi desfasoarara stagiul clinic de practică, dar și asistenți medicali din alte ţări ale lumii.
Impresiile sunt la superlativ și aș remarca:
  •  -curățenia
  •  -spațialitatea
  •  -modificarea fiecărei rezerve, clienții fiind încurajați să-și personalizeze ambientul, până la a aduce obiecte de mobilier
  •  -respectarea orelor de somn, micul dejun fiind astfel extins, dar nu mai mult de ora 09:30
  •  -respectarea igienei
  •  -grijă pentru mobilizarea beneficiarilor
  •  -programe speciale ocupaționale de socializare
  •  -programe speciale, personalizate, de 3 ori pe săptămâna, realizate de unul din fizioterapeuţii care deservesc această unitate.
De altfel, cei cu independenţă motrică, la recomandarea medicului, beneficiază și de programe personale de recuperare și întreținere, o dată pe săptămâna, realizate într-una din cele 2 săli de kinetoterapie.
Aş mai vrea să amintesc despre „Physiogeriatria”, aflată la etajul 2, unde, prin bunăvoinţa Dnei Manager Mari Luoma, am asistat la un program de întreținere, la care participau în ziua repectiva 8 vârstnici, îndrumați de 2 fizioterapeute.
Fiecare dintre beneficiari trebuie să aibă recomandarea medicului de specialitate, li se face un bilanț osteo-muscular în prealabil, se concepe programul de lucru pe aparate, fiecare aparat având un modul de citire a unui card în care sunt înscrise toate detaliile programului – de la durata exercițiului, până la intensitatea proprie fiecărui participant. De altfel, bilanțul se face la fiecare ședință, iar parametrii înscriși în card se pot modifica.
Aparatele sunt realizate utilizând tehnologia presiuni de aer, asistată, considerată cea mai bună pentru exercițiile vârstnicilor, datorită rezistenței inerțiale reduse și datorită  linearității efortului de pus prin compensare graduală mai ales la mijlocul și capătul cursei mișcării.
Sunt realmente impresionat de tot ce am văzut, și, nu în ultimul rând, de atitudinea vârstnicilor, de grija permanentă de a-și menține starea de sănătate în limite normale.
 
GeluCostache, anul I-B, BFKT
 
{gallery}stories/2015/bfkt-finlanda/3{/gallery}

 

ZIUA V

 

În cea de-a cincea zi am revenit în școala Amiedu pentru a participa la un curs unde s-a predat și apoi exemplificat injecția subcutanată și cea intramusculară. Cursul a durat două ore și jumătate, din care aproape două ore cei 10 cursanți au exersat tehnica, mai întâi pe portocală, pampers, manechin, apoi pe ei însăși, grupându-se câte doi.  S-a executat până toți cursanții au înțeles și aplicat corect cele învățate.

După acest curs, am fost preluați de Dna Annukka Hal, Practical Nurse, și am luat parte la un program de îngrijire la domiciliu, beneficiar fiind un domn (Petka) dintr-un cartier special dedicat celor cu dizabilități de toate tipurile, aflat în orașul Espoo. Am luat parte la  evaluarea beneficiarului făcută de un fizioterapeut, pentru  a îmbunătăți și corecta posturarea în scaunul rulant, prin ajustări cu accesorii, eliminând astfel unele contracturi și dureri în urmă viciilor de poziție.

 


 
ZIUA VI 
 

Ziua de luni a debutat cu o vizită  la Centrul„Respecta”, care are în cadrul spitalului Orton o expoziție cu vânzare de materiale ajutătoare pentru persoanele cu handicap (provizoriu sau permanent) precum și ateliere unde se realizează diverse accesorii personalizate. Ne-au impresionat atât diversitatea materialelor, unele realizate în Finlanda, multe importate, de cea mai bună calitate, cât și acuratețea și profesionalismul cu care se realizează materialele personalizate în atelierele proprii. De remarcat că această companie, în trecut de stat şi acum privată, are o tradiție de peste 45 de ani şi funcționează într-o aripă a unui spital dedicat de peste 80 de ani ortopediei.

A urmat vizitarea spitalului Orton,fiind însoțiți de doamna fizioterapeut Marjo Janhunen. Am aflat că spitalul, unul din cele mai vechi din Helsinki, cu o bogată tradiție și istorie în tratarea problematicii ortopedice, este acum un spital privat, tot atât de respectat și de căutat, găzduind pacienți din toată Europa. Este un spital renumit pentru operațiile de protezare articulară. Spitalul este structurat pe două niveluri de chirurgie şi trei niveluri dedicate recuperării medicale, post-operatorii pentru pacienţii internaţi la chirurgie, sau pentru pacienți în regim ambulator.

Recuperarea medicală este asigurată de 40 fizioterapeuți, în colaborare cu specialiști în terapie ocupațională, psihiatrii, ortopezi și neurologi, care-și desfășoară activitatea într-o varietate de spații dedicate, de la cabinete individuale la săli mari de kinetoterapie, bazine, piscine și sală de fizioterapie. De altfel, aceasta este prima sală de fizioterapie întâlnită de-a lungul vizitelor noastre, dotată cu aparatură ce permite electroterapia (TENS), terapia cu ultrasunete și crio-terapia. De asemenea sunt prezente și aparate pentru limfo-terapie.

Doamna Marjo Janhunen ne-a spus că, în general, sunt deschiși la orice fel de terapie care ar putea ajuta pacientul, fiecare dintre cei 40 de terapeuți având și o altfel de specializare, de la acupunctură la Yoga, spre exemplu.

Așa se face că personalul medical al acestui spital este implicat în aproape 40 de programe de cercetare cu participare internațională, rezultatele fiind publicate într-o revistă de specialitate, editată de spital.

În finalul acestei zile, și,rememorând vizitele din zilele anterioare, remarc cu admirație, grija şi minuţiozitatea cu care gazdele noastre de la Amiedu au pregătit programul nostru de aici, dezvăluindu-ne treptat problematica și diversele grade de implicare şi aplicare a fizioterapiei în recuperarea medicală, culminând cu vizita la acest spital de elită unde dotările și serviciile medicale sunt la superlativ.

 

Gelu Costache, anul I-B, BFKT
 
{gallery}stories/2015/bfkt-finlanda/4{/gallery}
 


 

Ziua VII 

 
Ieri am avut o zi de vizite care a inclus Spitalul Laakso din Helsinki, spital care deserveşte pacienți cu precădere vârstnici. Evident, am insistat pe secţiunea de echipamente și accesorii. Am aflat că acestea sunt gratuite pentru toți finlandezii care au o recomandare de la doctor. Doamna fizioterapeut Maarit Vepsalainen ne-a prezentat cu deosebită amabilitate diferitele aparate și ne-a invitat să le încercam.
 

La prânz am avut surpriza de a fi invitați la vizitarea Operei Naționale și a Muzeului de Istorie din Helsinki, deci am avut un intermezzo cultural binevenit.

După-amiază am vizitat Centrul „Iris” care găzduiește Federația Nevăzătorilor din Finlanda. Acolo ne-a impresionat Bibliotecă „Celia”, rezultatul unei munci de peste 30 de ani, care pune la dispoziție nevăzătorilor un număr uriaș de cărți în diverse formate: de la cele în relief pentru copii, până la cele în Braille, sau cele audio pe CD sau on-line.  Cărţile audio sunt înregistrate atât de actori, cât și de un număr mare de voluntari. Tot acolo am vizitat și muzeul dedicat nevăzătorilor, cu o sumedenie de exponate, unele vechi de peste 200 de ani.
 

A fost o zi variată, care a ieșit din tiparul celor de până acum, și care întregeşte tabloul pe care încercam să-l schițăm despre Finlanda și finlandezi. 

 

{gallery}stories/2015/bfkt-finlanda/5{/gallery} 


 

Zilele VIII şi IX 
 

Am grupat penultimele două zile ale stagiului nostru în Helsinki întrucât au fost marcate de discuții, prezentări, diseminări, schimburi de idei, încercând, de ambele părți să tragem nişte concluzii, să judecăm ceea ce a fost, ceea ce va urma….
 

Am început ziua a VIII-a cu o vizită la sediul al 2-lea din Helsinki al Universităţii Amiedu, unde gazdă ne-a fost doamna Prof Maria Valkama, care predă cursul de limbă și comunicare în finlandeză pentru imigranți. După o scurtă prezentare a sediului am luat parte la două cursuri ale dânsei, unde am și făcut prezentări ale școlii noastre, ale României şi sistemului nostru de sănătate, precum și a Reședinței Victoria, ca și exemplu reprezentativ al inițiativei private în îngrijirea vârstnicilor.

 
Despre cursurile de limbă finlandeză pentru imigranți pot să spun că sunt intensive (5 ore pe zi, în fiecare zi) și se întind pe o durată de 12 la 18 luni. Obţinerea unui certificat de competențe ligvistice adecvat jobului dorit, ce-ți permite ocuparea unui loc de muncă în Finlanda, este obligatorie și premergătoare certificării profesionale (în urma unor examene de specialitate).

 
Metodologia e bazată pe învățarea intuitivă, se sprijină masiv pe audio-vizual, predarea se face exclusiv în limbă finlandeză, din prima clipă, unor oameni care în proporţie de 99% nu știu nici măcar un cuvânt în finlandeză. Iar rezultatele demonstrează corectitudinea alegerii metodelor pedagogice.

Ziua a continuat cu realizarea unui interviu pentru web-site-ul școlii Amiedu, pe care gazdele ni l-au solicitat.

 
A două zi am revenit în sediul central al Amiedu la cererea unor membrii ai corpului didactic de a ne cunoaște, dar și pentru un set de discuții și diseminări cu factorii decizionali de aici.

 
Am încheiat ziua cu două vizite la cele mai mari biblioteci medicale din Helsinki și cu o vizita la sediul Institutului Finlandez de Sănătate Ocupațională. Este vorba despre un institut de cercetări, care pune la dispoziția cetățenilor, primăriilor, companiilor și guvernului o serie de studii, evaluări și consilieri in vederea creșterii gradului de sănătate a populației în diverse medii. Ca să vă faceți o idee, adaug două titluri ale unor studii realizate recent: „Prevenţia şi Managementul Bolilor Cauzate de Azbest în Finlanda” și „Cercetare, Dezvoltare şi Specializare în Starea de Bine la Locul de Muncă”. Institutul are peste 600 de angajați și colaboratori, specialiști din toate domeniile, inclusiv fizioterapeuţi.

 
Și astfel, inevitabil, călătoria noastră se apropie de final….. Mi-e foarte greu, în momentele acestea, să trag concluzii. Poate că nici nu-mi doresc, așa cum nu-mi doresc nici despărțirile…. Sunt convins că fiecare elev participant la un astfel de schimb internațional a trecut prin momente similare. Așa că, va voi

spune doar un călduros „pe curând”…

 
Sfârșit?

 

Gelu Costache, anul I-B, BFKT
 
{gallery}stories/2015/bfkt-finlanda/6{/gallery}


 

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Afișări articol: 261

Spune si altora despre asta, alege platforma!

Unica școală din România membră European Nuring Module din 1999

Ghidul Școlii – 2022

Portalul Mobilitatii Europene

Alte știri de interes